Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Friday, July 22, 2011

Pandanglah dengan Keteduhan Kasih Sayangmu



Rasulullah s.a.w bersabda, " Barangsiapa memandang saudaranya dengan kasih sayang nescaya Allah akan mengampuni dosa2nya."
Mari berbicara tentang kasih sayang ..kerana ia adalah fitrah bagi manusia. Dan manusia tak dapat hidup tanpa kasih sayang. Yang paling kita perlukan ialah kasih sayang Allah pada kita dan seterusnya tidak dapat tidak kita perlukan juga kasih sayang sesama manusia. Hidup kita akan gersang, sunyi tanpa kasih dan sayang. Jadi, marilah sama2 kita wujudkan, suburkan benih kasih sayang ini...
Sahabat2, Allah s.w.t telah memberi kita tawaran, tawaran untuk mengapuni dosa2 kita..Apakah kita tidak ingin merebut tawaran yang telah Allah tawarkan ini? Cuba kita fikirkan, apakah pandangan yang dimaksudkan dalam hadith di atas adalah pandangan sekilas atau pandangan yang dipenuhi keteduhan kasih sayang? Yang dimaksudkan dalam hadith di atas adalah pandangan yang ditujukan pada hati dan mengajaknya berbicara dengan lemah lembut. Ibarat kamera, hanya dengan satu kilatan dapat menangkap gambar yang sangat indah. Itu semua tidak akan terwujud kecuali dengan pandangan yang tulus dan suci, pandangan yang penuh kasih sayang dan penuh rasa cinta kerana Allah.
Setiap hari mata kita melihat, bukan? Bila kita bangun dari tidur, sampailah kita tidur semula dan memejamkan mata kembali. Bukankah di sekeliling kita dipenuhi wajah2 insani, yang mana sebenarnya mereka merupakan saudara seislam kita..Mereka juga memerlukan sentuhan hidayah dan kasih sayang..Maka, wajarlah kita memandang mereka dengan pandangan yang penuh kasih sayang dan penuh rasa cinta kerana Allah. Kerana apa? Mata adalah sarana terpenting bagi seorang da'i dan merupakan wasilah yang dampaknya sangat besar bagi mad'u. Kerana ketika seorang da'i memandang saudaranya sesama muslim dengan penuh kasih sayang, seakan ia telah memberikan hartanya yang paling berharga.
Jika pandangan seseorang yang dipenuhi oleh rasa dengki saja sudah dapat menghancurkan, maka..pandangan yang penuh cinta dan kasih sayang juga dapat berpengaruh dalam mengantarkan pada kebenaran yang akhirnya dapat mempererat barisan dan memperkuat bangunan ikatan hati sesama manusia. Ini merupakan kekuatan terpendam yang dimiliki oleh manusia. Apa yang anda sembunyikan dalam hati akan tersingkap dengan tatapan mata. Seorang muslim adalah cermin bagi saudaranya.
Dalam petikan sirah nabawiyah juga dipaparkan betapa Rasulullah sentiasa menghiasi kehidupan dengan nuansa keindahan.
Kaum muslimin yang waktu itu sedang mengerjakan solat merasa gembira tatkala melihat Rasulullah s.a.w membuka tirai dan memandang dengan tersenyum kepada mereka. Padahal waktu itu (di hari2 akhir hayat Rasulullah) Rasulullah sedang sakit, sehingga mereka mengira bahawa Rasulullah telah sembuh dari sakitnya. Mereka tidak menyangka bahawa itu adalah pandangan perpisahan.
Sedikit perkongsian ini moga2 dapat memberi manfaat pada kita. Perkongsian ini saya petik dari buku Bagaimana Memyentuh Hati karangan Abbas Assisiy, sangat best buku ni=>. Indahnya hidup ini andai kita tidak lokek memberi. Berikan kasih sayang, senyuman anda kepada saudara2, teman2 anda dengan wajah yang menyenangkan. Sekurang2nya kita telah memberi sedikit hak mereka dengan mempamerkan wajah kita yang menyenangkan. Mudah2an dapat tambah akaun pahala kita, Insyaallah.

1 comment:

Anonymous said...

Marilah sma-sama kita praktikkan memandang saudara kita dengan pandangan kasih-sayang.moga allar rahmati kita semua.

 

Template by BloggerCandy.com