Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Thursday, July 14, 2011

3 Questions to be Pondered

~Our journey of life~

Bismillahirrahmaanirrahim..
Pertama dan selamanya, syukur pada Allah yang memberikan kita berbagai2 nikmatNya, dari sekecil2 nikmat hinggalah sebesar2 nikmat, iman dan Islam. Maha Pengasihnya Allah, masih meminjamkan kita oksigen untuk kita bernafas. Allah jualah yang meminjamkan tubuh ini, kudrat yang ada pada kita-untuk bergerak, belajar, berfikir dan macam2 lagi.

Em, sebenarnye nak share dgn kalian tentang 3 persoalan asas dlm hidup kita. Agak2 ingat lagi tak?=> Walaupun ramai yang dah dengar, tapi tak salahkan untuk same2 ingatkan diri kita kembali..
The 1st Question is..

منأين جئتُ
Dari mana kita datang?

Cuba jawab..Ya, mungkin anda memberikan pelbagai jawapan.Dari tanah, keturunan nabi Adam,dan sebagainya. But, the most accurate answer is we come from Allah. Is it right? Yes,definitely. Firman Allah:

" Maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah,kemudian dari setitis mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu; dan kami tetapkan dalam rahim menurut kehendak kami sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian kamu keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian dengan beansur-ansur kamu sampai kepada usia dewasa, dan dia antara kamu ada yang diwafatkan dan ada pula di antara kamu yang dikembalikan sampai usia sangat tua, sehingga dia tidak lagi mengetahui sesuatu yang telah diketahuinya...". (al-Hajj:5)

The 2nd question:
لماذا جئتُ؟
Kenapa kita didatangkan ke dunia ini?

Jawapannya: - "Tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu."
(Adz- Dzariyaat: 56)
Walaupun kita dah selalu dengar ayat ni, tapi kita nak ulang sampai ayat ni sebati dalam diri kita. Bagaimana kita bawa konsep ibadah tu dalan hidup kita? Dari segi belajarnya, interaksi kita, pergerakan seharian kita..Cuba kita check balik dan perbaiki diri.

The 3rd question:
إلى أين المصير؟
Ke mana kita akan kembali?

" Dan sesungguhnya kepada Tuhanmulah kesudahan segala sesuatu"
" Dan sesungguhnya Dialah yang mematikan dan menghidupkan" ( an-Najm:42&44)

Inilah persoalan2 asas yang perlu selalu kita tubi pada hati kita dan mendarah dagingkan dalam diri kita supaya kita benar2 yakin dan dapat beramal dengannya, insyaallah. Kerana kita pasti bahawa suatu hari nanti kita akan pulang bertemu Allah, jadi apa bekalan yang dapat kita kumpul untuk kembali menghadapNya. Marilah kita beramal sebaiknya di dunia ini supaya nanti kita kita tidak pulang bertemu Allah dalam keadaan yang muflis.





No comments:

 

Template by BloggerCandy.com