Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Wednesday, December 28, 2011

jadilah yg terbaik utk shbatmu..

mintalah teman yang soleh dlm sujud terakhir solatmu krana dia bisa menguatkan kakimu di jalan ALLAH. di sekeliling kita terdapat banyak hati2 yg kosong dan lalai dan rindukan sentuhan iman dri teman yg soleh. mulakan dgan mjadikan drimu penawar kpada mreka smua, penghidup hati2 yg gersang.. miss u all..

Thursday, December 22, 2011

..:: Setiap Perkara Ada Hikmahnya::..


Keputusan PMR keluar hari ini. Macam mana agaknya adik-adik tingkatan 3 Matri. Pasti berdebar-debar. Tapi moga bersedia dengan apa yang akan dapat dengan hati yang lapang. Kalau result ‘with flying colours’, Alhamdulillah. Sekira sebaliknya, pun patut mengucap Alhamdulillah kerana

Allah memang tahu apa yang selayaknya. Mungkin ada yang lebih terbaik menanti kita pada masa akan datang Cuma masanya belum tiba. Hidup perlu diteruskan, dan PMR hanya satu pemulaan untuk perjalanan hidup sebagai seorang pelajar.

Disini ingin kongsi satu buku yang dibaca(belum habis lagipun...^^). Ada satu cerita menarik ini dikongsi di sini buat tatapan semua.

Bila Allah Menduga Kita’ karya Syed Alwi Al Atas, Mustread Sdn Bhd

Saya (penulis buku ini)mendengar satu kisah menarik dari seorang ustaz, bahawa Ibnu Taimiyah bercerita tentang seorang menteri yang selalu menjawab ‘baik’ setiap kali ditanya pendapat tentang sesuatu. Satu hari menteri ini menghadiri acara makan malam bersama raja. Ketika sedang memotong buah, raja dengan tidak sengaja telah mencederakan jari telunjuknya sendiri. Pisau yang dia gunakan untuk memotong buah telah menyebabkan jari telunjuknya terpotong dan merasa sakit. Raja pun bertanya pada menteri yang sedang duduk di sebelahnya tentang kejadian yang baru sahaja dialaminya.

“Baik, wahai raja,” jawab menteri tanpa keraguan.

“Apa? Kamu katakan ini baik?” Raja terperanjat dangan jawapan itu.

“Ya wahai raja. Itu baik,”

Raja sangat marah dengan jawapan itu. Mana mungkin jarinya yang luka parah seperti itu dianggap menterinya sebagai hal baik? Maka dia memerintahkan menteri itu ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara. Kemudian raja mengunjungi menterinya di penjara dan bertanya padanya, “Sekarang, apa pendapatmu tentang keadaanmu sendiri, masih mahu berada di dalam penjara seperti itu?”

“Baik, wahai raja,” Jawab menteri itu tanpa ragu-ragu.

Mendengar jawapan itu, raja semakin marah dan segera meninggalkan menterinya sendirian di dalam penjara. Dia merasa menterinya itu sangat bodoh dan keterlaluan dalam memberikan pendapat. Beberapa hari kemudian, raja pergi berburu di dalam hutan dan ditemani oleh menteri nya yang lain kerana menteri yang biasa menemaninya telah dipenjarakan untuk menemani. Mereka pun berangkat dengan kuda menuju ke hutan. Oleh kerana menteri yang baru tidak biasa dengan cara raja menunggang kuda, akhirnya dia tertinggal jauh di belakang. Mereka terpisah dan raja sendiri akhirnya tersesat dalam hutan. Bukan hanya tersesat, raja juga ditangkap oleh sekumpulan penyembah berhala yang tinggal di dalam hutan itu.


Raja tersebut ditahan oleh para penyembah berhala dan ditetapkan oleh mereka sebagai korban untuk berhala mereka. Mereka melakukan upacara selama tujuh hari dan pada hari ketujuh mereka membawa raja ke tempat persembahan.

Saat raja sudah siap untuk dikorbankan mereka melihat jari telunjuk raja terpotong, lalu mereka menjadi ragu-ragu untuk mengorbankan raja. “Kita hanya mempersembahkan yang terbaik dan sempurna pada berhala kita.” Kata ketua suku yang memimpin upacara tersebut. “Orang ini jari telunjuknya terpotong, jadi dia tidak layak menjadi korban.”

Dengan itu mereka melepaskan raja tersebut dan beliau kembali ke kerajaannya dengan perasaan yang gembira. Selang beberapa hari selepas peristiwa itu, raja teringat akan kata-kata menteri yang telah membuatnya marah ketika jarinya terpotong. Dia segera ke penjara dan berkata pada menteri itu, “Apa yang kamu katakan waktu jari saya terpotong memang betul. Itu memang hal yang baik,”. Lalu raja menceritakan apa yang dialaminya hingga dia akhirnya selamat dari ancaman kematian. Menteri itu tersenyum sambil berkata, “Saya berada dalam penjara ini juga baik kerana jika saya pergi dengan raja pada hari itu, saya juga turut tertangkap. Tentu saya akan dijadikan korban kerana anggota tubuh saya lengkap dan tidak ada yang cacat,”. Maka Ibnu Taimiyah menutup cerita ini dengan mengatakan, “Semua yang ditetapkan oleh Allah adalah baik.” Ya, semua yang ditentukan Nya baik walaupun kita mungkin belum atau tidak mengetahui kebaikan yang ada di sebalik ketentuan itu. Oleh itu tugas kita sebagai makhluk Nya untuk tidak berprasangka dengan Allah.

“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka kerana sebahagian prasangka itu dosa......”[Al-Hujurat:12]

Allah tahu apa yang terbaik untuk kita dan Dia tidak akan menguji melebihi kemampuan makhlukNya itu sendiri.


Moga mendapat manfaat darinya. Tidak pasti akan kesahihannya tapi ambil lah pengajaran darinya. Wallahua’lam bi sowab

~nurizbah~

Sunday, December 18, 2011

Raut Muka Yang Mendamaikan~~



Abu Yazid Al-Busthami, seorang ahli sufi, pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. dengan murung lelaki itu mengadu, "Tuan Guru,sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. saya juga bukan pemalas dalam mencari rezeki tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan.
sang guru menjawab sederhana, "perbaiki penampilanmu dan ubahlah raut mukamu. kau tahu, Rasulullah saw adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. sebab menurut Rasulullah saw, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curigai kepadanya."
lelaki itu tertunduk. Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya. wajahnya sentiasa berseri. setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdulillah, sesudah itu dia tidak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah. memang Tuhan telah mentakdirkan manusia sebagai sebagai makhluk yang paling indah. bentuknya begitu sempurna, sehingga dipandang dari sudut manapun manusia kelihatan cantik dan serasi. untuk itu hendaknya kurnia ini jangan dinodai dengan penampilan yang buruk, sebagaimana kata Rasulullah saw,"sesungguhnya Allah itu indah dan mencintai keindahan".
Namun demikian tidak bererti islam mengajarkan kemewahan. Islam justeru menganjurkan kesederhanaan. baik dalam berpakaian , menghias tubuh maupun pada tindakan dalam kehidupan seharian. Nabi yang walaupun memakai jubah yang luntur warnanya, tetapi sentiasa berssih. Umar Bin Khattab walaupun jawatannya khalifah, pakaiannya sangat sederhana dan tidak menampakkan tanda membesarkan diri. Tetapi kerapian berpakaian selalu dijaga. sikapnya ramah, wajahnya sentiasa mengukir senyum. Raut mukanya berseri. Tidak hairanlah jika Imam Hasan AlBasri berpendapat, awal keberhasilan suatu pekerjaan adalah raut muka yang ramah dan penuh senyuman. Rasulullah juga pernah bersabda bahawa senyuman adalah sedekah yang paling murah tapi,sangat besar pahalanya..^^...


AIR WUDHUK MAMPU MEMPERINDAH WAJAH DAN PENAMPILANMU...

{faiha ibtisam}.


ANDAI AKU SEKUNTUM BUNGA MEKAR


SEANDAINYA AKU SEKUNTUM BUNGA
Andai aku sekuntum bunga aku ingin hidup di dalam taman yang indah yang dipenuhi bunga-bunga yang indah,
Taman yang dipagari dengan pagar yang selamat untuk aku tinggal di dalamnya,
Diantara bunga-bunga yang indah, aku ingin jadi yang terindah, aku ingin jadi bunga yang terbaik,
Bersama bunga-bunga yang dijaga, disiram dengan air yang segar, dibaja dan dipelihara dari kumbang-kumbang liar,
Andai aku sekuntum bunga,
Aku ingin kelopak-kelopakku dipelihara, daun-daun yang indah melindungi tubuhku,
Jika aku diracuni, aku ingin segera diubati agar aku bisa jadi bunga yang indah seperti biasa,
Seandainya suatu hari ada kumbang-kumbang yang datang untuk mengambil debungaku dan menyebarkannya,
biarlah yang datang itu kumbang yang benar-benar mahir menilai yang baik dan yang buruk,
kumbang yang sentiasa bertasbih kepada tuhannya,
 kumbang yang sentiasa memelihara dirinya dari kotoran udara dan daratan supaya dia tidak menyebarkan kotoran kepada diriku,
biarlah yang datang itu kumbang yang kukuh dan kekar perisai dirinya yang tidak mudah jatuh dihentam badai dan debu dan mampu menangkis duri-duri dunia..
biarlah kumbang yang datang itu adalah kumbang yang terbaik dan bakal menyebarkan debunga-debungaku,
supaya menjadi debunga yang bermanfaat untuk generasi bunga yang lebih baik.
Nukilan indah. . .*

Saturday, December 17, 2011

tentang FUTUR


Futur adalah kemerosotan atau kemalapan yang berlaku pada keimanan atau keislaman sesorang. Futur adalah satu penyakit. Seseorang yang dihinggapi penyakit ini akan lemah dalam melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah SWT.

Bentuk-bentuk futur yang dialami oleh seseorang
1. Malas beribadat.
2. Fenomena mati tidak memberi kesan kepada hati. Justeru itu, kita digalakkan agar menziarahi kubur sebagai ubat agar hati dapat mengambil pengajaran daripada kematian.
3. Melakukan maksiat sama ada kecil atau besar. Lebih teruk, kemaksiatan menjadi kebiasaan. Dan lebih teruk lagi, bergembira dengan maksiat.
4. Suka maksiat atau menyaksikan maksiat. Orang beriman akan melihat dosa maksiat umpama sebuah gunung yang akan menimpa dirinya, sedangkan orang munafik akan melihat dosa umpama lalat yang hinggap di hidungnya sahaja.
5. Ukhuwwah menjadi longgar.
6. Ghairah kepada dunia. Sibuk dengan dunia hingga membuang masa dengan kerja-kerja yang tidak berfaedah. Dalam sistem yang ada, gagasan kecemerlangan yang mereka kehendaki kerap menjerumuskan manusia kepada sikap ghairah dengan dunia.
7. Berbangga dengan kemajuan duniawi. Atau merasakan lemah dengan kemunduran duniawi.
8. Lemah atau tidak bersedia untuk iltizam (patuh).
9. Menangguh-nangguhkan kerja.
Semua perkara di atas melemahkan kerja-kerja Islam dan dakwah. Kadangkala sesorang itu futur hingga tidak bermaya melaksanakan kerja-kerja Islam.

Sebab-sebab berlaku futur pada seseorang
1. Tidak ikhlas dalam bekerja.
Ikhlas perlulah dibina dan dikawal supaya ia hadir dalam suatu kerja yang kita lakukan. Tajarrud kepada Allah SWT dalam suatu kerja sangatlah berat, lebih-lebih lagi dalam suasana yang tidak Islamik. Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Kamu tidak disuruh ber’ubudiyah kepada Allah SWT melainkan dengan penuh ikhlas”
Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Sesungguhnya setiap amalan bermula dengan niat”
Sekiranya keikhlasan kita terganggu, maka adakah kita perlu meneruskan sesuatu amalan ataupun berhenti beramal? Seharusnya kita perlu terus beramal, sekaligus kita islahkan dalam niat.
Mendidik hati agar ikhlas adalah satu proses berterusan kerana Allah SWT tidak redha dengan amalan yang menyekutukan-Nya. Sabda Rasulullah SAW dalam hadith qudsi yang bermaksud:
“Aku yang paling kaya daripada sekutu-sekutu. Sesiapa yang melakukan amalan dengan menyekutukan Aku, maka Aku akan biarkan dia bersama-sama dengan sekutunya di Akhirat nanti.”
2. Lemah dalam ilmu syarak. Yakni ilmu dari masdar yang betul penghayatannya.
3. Berkawan dengan orang yang tidak berhimah tinggi atau berhimah rendah. Orang yang berhimah tahu mengenai ilmu syara’. Khususnya ilmu untuk menentukan sesuatu itu syar’i atau tidak syar’i. Ilmu syara’ itu luas, merangkumi tafsir Al-Qur’an, Ilmu Hadis, Fiqh, Tarikh, Bahasa Arab dan lain-lain. Antara yang penting adalah ilmu mengenai hukum-hukum taklifi (wajib, sunnat, haram, makruh, dan mubah)
4. Melihat atau memperbaiki perkara-perkara berkaitan jalan penyelesaian dakwah dalam bentuk juzi’e. Misalnya, menyelesaikan masalah itu sahaja. Menyelesai dengan cara yang tidak syamil / kamil.
5. Matlamat atau hadaf tidak jelas. Juga wasilah tidak jelas. Tiada wawasan sebenar. Wawasan manusia kini hanyalah wawasan di dunia sahaja. Wawasan kita bermula dari dunia hingga akhirat.
6. Tidak waqi’i. Tidak melakukan kerja di atas kenyataan yang betul. Begitu juga, tidak waqi’i apabila memulakan sesuatu kerja. Tidak mengambil contoh Rasulullah SAW, sebaliknya hanya memakai fikiran sendiri.
7. Tidak memahami amalan atau kerja yang sepatutnya dilakukan. Dan tidak memahami rintangan-rintangan bagi sesuatu amalan.
8. Bersifat fardhiyah. Yakni bersifat individu atau lebih mementingkan diri sendiri. Kita perlu mendidik diri sendiri supaya memperseimbangkan antara kepentingan individu dan kepentingan ummah. Bila seimbang barulah cantik kerja-kerja seseorang itu.
9. Jumud atau beku dalam uslub dan marhalah-marhalah kerja. Kadang-kadang kerja-kerja yang dilakukan hanya satu ‘pattern’ sahaja. Kita perlu mempelbagaikan bentuk kerja. Begitu juga uslub dan marhalah kerja. Misalannya di dalam usrah kita perlu pelbagai aktiviti yang rasmi dan yang tidak rasmi.
10. Lemah tarbiyyah. Ini faktor yang besar. Faktor ini amat luas pengertian dan huraiannya.
11. Tidak tahu dan tidak merasai cabaran. Tidak tahu bagaimana kedudukan ummah atau dengan siapa ummah sedang berhadapan. Kita melaksanakan kegiatan-kegiatan berdasarkan sistem Islam, manakala musuh kita menjalankan pelbagai kegiatan berdasarkan sistem yang lain. Kita tidak menjadi sebagai satu individu berdepan yang satu sistem bukan Islam. Kita perlu tahu tipu helah sistem yang ada.
Sistem yang ada sentiasa memerhatikan perkembangan Islam. Apabila mereka nampak Islam naik, maka mereka akan sekat.
Oleh itu seseorang yang tidak faham hakikat realiti sebenar, maka dia tidak akan merasainya sebagai satu cabaran.
12. Tidak tahu menyelaraskan antara kemampuan dan kerja.
13. Berbeza bi’ah dan tabi’at. Bila seseorang itu biasa dengan sesuatu bi’ah dan tabi’at, maka dia tidak dapat menyesuaikan diri dengan bi’ah dan tabi’at yang lain. Justeru itu berlaku futur.
Dahulu, Penjajah British telah mengkaji bi’ah dan tabi’at manusia di sini. Selesai itu barulah dia masuk dan menakluki Malaysia.
14. Tidak sedar dan tidak memahami sunnah Allah yang berlaku pada ummah dan individu. Tidak mengerti akan ujian Allah terhadap ummah dan individu. Contohnya, ujian terhadap sahabat-sahabat Nabi sangat jelas. Ini sunnah Allah pada pendakwah Islam. Mungkin seseorang menerima sunnah itu dengan keluhan dan putus asa. Tetapi kita perlu menerima sunnah ini dengan penuh persediaan. Kita perlu memainkan peranan yang sepatutnya berhadapan dengan sunnah ini. Kita perlu tanya, apakah persediaan dan peranan yang perlu kita mainkan supaya kita tidak lalai dalam menerima sunnah Allah.
15. Futur dalam mengubati futur. Lemah dalam mengubati kelemahan. Dia yang futur itu tahu bahawa dirinya lemah, tetapi dia terus lemah untuk mengubati. Bagi kita, kalau rasa lemah, maka cepat-cepatlah kita mencari sahabat yang kuat.
16. Berpenyakit dalam hati atau jiwa. Banyak terdapat penyakit jiwa seperti hasad, dengki, cemburu buta dan lain-lain.

Penutup
Setiap aktiviti kita mestilah berindukkan tarbiyah. Seandainya tidak berindukkan tarbiyah, maka akan mudahlah lahir keghairahan kepada sistem sedia ada. Kadang-kadang keghairahan itu mengakibatkan tidak bermaya untuk mempertahankan Islam.
Apabila kita melakukan kerja-kerja dengan berindukkan syari’at Islamiyah, maka insyaAllah, Allah akan berikan keberkatan dan petunjuk.
Sekiranya, ktia bekerja di bawah sistem sedia ada, maka kita mestilah pastikan pekerjaan kita itu untuk maslahat dakwah. Kita tetap bekerja menarik orang lain kepada Islam. Kita mengambil manfa’at demi kepentingan Islam disamping membawa syakhsiyah Islamiyah.

*p/s: maaf, ana agak sibuk buat masa ni dan cuma sempat untuk copy and paste je untuk tugasan post di blog ni. tapi apa pun, insya-Allah post ni sangat penting-lagi-bermakna buat kita semua. ana faham, post ni sangat-sangat-sangat panjang dan mungkin ada yang rasa agak berat isinya, tapi tak salah kita habiskan masa lebih kurang 10 minit; just to read and reflect ourselves. kita bukan lagi di tapak semaian, tapi sedang tumbuh menjadi pokok yang terpaksa compete dan berusaha untuk survival diri kita sendiri. means, survival untuk 'masa depan' kita, akhirat.

*kalau ana tak silap, ana ambil artikel ke? dari sorang kakak dan  artikel ni merupakan tulisan Allahyarham UDMZ. w'alam...

Friday, December 16, 2011

Santai Tarbawi


Bismillah. Walhamdulillah. Wassholaatu wassalamu ‘ala Rosulillah.

Jumuah mubaarakah. Malam ni malam jumaat, dah baca surah kahfi ke? Kalau belum, bacalah..

Daripada Umar berkata : Nabi Saw bersabda: “Sesiapa yang membaca surah al-kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Untuknya cahaya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua jumaat. (HR Ibnu Katsir)

Hari ini, membelek-belek majalah Solusi isu38 (yang terbaru) bertema ‘Syurga Itu Benar’, selak halaman belakang sekali dalam ruangan ‘Angguk Geleng’, terjumpa kisah yang bertajuk ‘ Isteri Saya Hilang’.

Alkisahya begini:


Seorang suami berjumpa polis untuk melaporkan kehilangan isterinya yang keluar seketika untuk membeli gula, namun tidak pulang-pulang.

Sudah berapa lama isteri encik keluar?” soal polis.

Saya tidak pasti pula. Pagi tadi atau tengah hari kot.”

Dia pakai baju warna apa?”

Tak pasti la tadi. Mungkin hitam atau putih. Kalau tak pun kelabu.”

Baiklah. Dia ada bawa kad kredit atau kad ATM bersama?”

Kad ATM memang selalu ada dalam dompet dia, tapi kad kredit tidak pasti pula.”

Polis tersebut menggeleng-gelengkan kepala. “Isteri encik keluar dengan kereta persendirian?

Ya tuan. Dia keluar menggunakan kereta saya, Perodua Myvi. Kereta saya tu berwarna silver, berusia hampir empat tahun Disember nanti. Bumper depan kereta sebelah kiri ada kesan calar sedikit. Bahagian dalam kereta saya guna wangian Teddy Dream dari Lovely Lace.”

Okey. Kalau macam tu, kita cari kereta encik dahulu sebelum mencari isteri encik”, kata polis menamatkan sesi soal siasat.

Moral of the story? Pengajaran: Adakah ada ketikanya material lebih mudah kita terangkan ciri-cirinya secara detail berbanding insan yang kita sayangi? Pulanglah ke rumah atau ke mana sahaja dan kenalilah insan-insan yang dekat dengan anda. Mengenali untuk menyayangi, bukan untuk mencari benci. Moga kita mendapat ibrah dari kisah ini. Wallahu a’lam. Mungkin kalian punya ibrah atau mesej lain daripada kisah ini, bolehlah dikongsikan ~

Thursday, December 15, 2011

Iman dan Kehidupan 2#

Assalamualaikum wbt dan Salam Mahabbah buat semua pembaca2.

Di sini saya mencoretkan serba sedikit tentang keutamaan manusia yang mana saya membedah buku " Iman dan Kehidupan" oleh Allahyarham Fathi Yakan . Di mana anda yang sering mengikuti update blog ni, sebelum ini saya membuat posting Iman dan Kehidupan 1# , ia merupakan sambungan tetapi tidaklah keseluruhan saya mengambil dari buku tersebut . Harap kalian mendapat manfaat bersama.


Manusia itu Makhluk Istimewa, tahukah anda ?

Ubatmu adalah dalam tubuhmu, tetapi kamu tidak nampak .
Penyakitmu kerana kamu, tetapi kamu tidak tahu .
Kamu mengira, bahawa kamu adalah tubuh yang kecil .
Tetapi dalam tubuhmu, tergambar dunia yang besar .

Kata2 di atas merupakan salah satu syair yang menyatakan bahawa manusia itu makhluk yang istimewa dengan bertubuh yang serba lengkap menggambarkan alam yang Alllah ciptakan . Walaupun manusia bertubuh kecil dan lemah jika kita memandang dari segi tubuh dan kekuatan yang lahir, tetapi ditinjau dari keadaan jiwa dan kekuatan yang tersembunyi di dalamnya, nyata terbuktilah KITA MAKHLUK ISTIMEWA .

Manusia adalah sebaik2 makhluk yang Allah ciptakan .
Allah menjunjung siapa2 yang beriman kepada-Nya tidak kira darjatnya di dunia fana ini .
Tetapi jika kita tidak menjadi sebaiknya dan melanggar syariat yang ditetapkan oleh-Nya lantas kita dianggap seperti binatang malah binatang adalah lebih baik dari kita kerana ia tidak mempunyai akal untuk berfikiran baik atau buruk tetapi kita masih mempunyai akal .
Nauzubillah. Moga Allah jauhkan kita daripada menjadi golongan tersebut .




Mati merupakan satu perhentian

Jika kita mengimbas kembali kehidupan yang kita jalani dan dilihat umur kita pada ketika itu, seolah2 satu titik kecil dari perjalanan masa yang panjang, tetapi bagi orang2 yang beriman, mereka tidak memandang kematian sebagai satu pengakhiran hidup manusia .
Mati itu merupakan satu perhentian untuk kita berpindah dalam perjalanan yang amat jauh, menuju ke sesuatu tempat yang kekal abadi, lalu Allah telah berfirman dalam Al-Quran serta diucapkan kepada orang2 beriman :


".....keselamatan untuk kamu! Kamu telah menjadi orang yang baik, maka masuklah kamu ke dalamnya (syurga) untuk selamanya ."
Az-Zumar:73


Bagi mereka yang tidak beriman, mereka akan merasakan hidup itu segala2nya dan kematian merupakan titik noktah atau penamat hidup, maka mereka ingin menikmati hidup sepuas2nya hingga melupakan apakah tujuan kita diciptakan ? Dari manakah kita datang? Hendak ke mana dan kenapa ? Sayang hidup kita jika dihabiskan begitu sahaja tanpa mengisi dengan amalan2 terhadap Allah. Kita sudah melakuan pinjaman tubuh badan sementara berani pula menggunakannya dengan seburuknya. Maka pulangkanlah kepada-Nya dengan sebaiknya. Hidup itu sementara tetapi mati itu yang pasti, orang2 beriman pasti merasakan satu kenikmatan ketika dia mati dan sudah tidak sabar2 untuk berjumpa dengan Yang Maha Esa lagi Maha Kekal dan serta berpindah ke syurga yang abadi . Moga ditempatkan bersama orang2 beriman, Ameen~



Pernahkah teman2 tahu bahawa pintu taubat Allah sentiasa terbuka? Allah itu baikkk tauuu ~
^^





ard's

Tuesday, December 6, 2011

Iman dan Kehidupan 1#

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera
buat pembaca2 yang singgah ke blog ini .
Alhamdullilah ke hadrat illahi kerana-Nya saya diberi peluang untuk menulis lagi di blog ini .

Apa khabar iman kita hari ini ? Sihat ? Cukup makan ?
Jika ya katakan alhamdullilah .
Jika tidak, tidak mengapa Allah Maha Pengampun lagi Maha penyayang, betul tak ?
Kita selalu berkata kita ini beriman kepada-Nya tetapi sejauh manakah keimanan kita pada-Nya dan adakah benar kita beriman kepada-Nya ?
Persoalkan pada diri kita ^^
Koreksi diri kita, apakah IMAN itu sebenarnya ?
Adakah kita faham apa itu IMAN ??




Iman bukanlah semata-mata ucapan dari lidah, bukan sekadar perbuatan dan bukan pula hanya merupakan pengetahuan tentang rukun iman tetapi ia adalah kepercayaan yang meresap ke dalam hati dengan penuh keyakinan, tidak bercampur syak dan ragu serta memberi pengaruh bagi pandangan hidup.


"Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami beriman kepada Allah dan hari akhir," padahal mereka bukanlah orang-orang yang beriman. (8) Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sedari. (9)"
~ Al-Baqarah ~


Iman juga bukanlah semata-mata mengerjakan 'amal dan syi'ar yang biasa dikerjakan oleh orang-orang beriman kerana banyak pula penipu-penipu besar yang pada lahirnya mengerjakan perbuatan baik dan ibadah, sedangkan hati mereka kosong dari rasa kebaikan dan keikhlasan kepada-Nya .


Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk solat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya (dengan solat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali.
~An-Nisa' : 142~


Manakala yang menjadi asas dan dasar bagi aqidah ialah
  1. Beriman kepada Allah
  2. Beriman dengan nubuwwah (risalah)
  3. Beriman dengan akhirat
Maka apabila kita beriman kepada Allah meliputi bahawa Allah itu ada, Maha Esa dan Sempurna.

Sebenarnya pengertian iman amat luas bukan hanya dari ungkapan mulut kita yang menyatakan kita beriman, sebenarnya ia adalah dari hati kita yang ikhlas, aqidah yang jelas dan berkobar-kobar melaksanakan syariat-Nya serta beriman kepada Allah .

Jadi di sini saya hanya dapat huraikan serba sedikit tentang iman selepas membaca buku ' Iman dan Kehidupan' oleh Allahyarham Fathi Yakan ( Ulama terkemuka ! Moga Allah tempatkan Allahyarham bersama-sama orang soleh)


:Ada kisah di sebalik beriman:

Saya teringat sahabat saya bercerita tentang seorang ustaz di sekolah lamanya di kemboja.

Ustaz itu berkata " Jika sahabat kita memuji barang kita lalu kita terus berikan kepadanya walaupun barang itu kita berharga atau paling sayang, itu tandanya kita beriman . Jika tidak, maka kita masih belum cukup beriman . "

Tiba-tiba telefon bimbit ustaz berbunyi.
Lantas pelajar-pelajar di kelasnya segera berkata kepada ustaz mereka, " Ustaz ! Cantiknya handset ustaz," apabila mereka melihat ustaz mereka memegang telefon bimbit di tangannya .Ustaz terus berkata, " Maaf, saya masih belum cukup beriman. "
Satu kelas tertawa dengan ustaz mereka.

Haha. . .


May Allah bless you everday and forever . :D



a.r.d.'s


Wednesday, November 30, 2011

What should I do?

tq Mr. Google

Suatu ptg, pulang dr program kokurikulum..singgah beli waffle

saya:akak, saya nk coklat+strawberi ye
akak 1: ok dik(sambil catat perisa yg diminta pd kertas pembungkus wafle)

selang beberapa minit, berdiri menunggu waffle dgn penuh sabar..Tapi bila tengok kebanyakan wafflenya x penuh pun tepung.Mulalah hati ni cakap macam2..."ish, nk jual, buat la betul2...rm2.50 tu.."
Astaghfirullah, mengata dalam hati plak.."xpe, biar kn sj.Harap2 yg aku pnya dpt yg elok".
tup-tup, nk dijadikn cerita, ada 1 waffle yg x brapa jd juga.

akak 1:awak, nk buat cne dgn yg ni? (sambil tunjuk waffle yg tak berapa nak jadi tu)
akak 2:letak la kt tepi tu dulu.Kita tunggu yang lain.
akak 1:ok

Akak td pun tunggu waffle yg lain masak, dan siapkan order yang makin bertambah..
tiba2...

akak 2:Awak, guna je la waffle yg tadi.Buat perisa coklat+strawberi tu.(Allah izin sekarang 'turn' waffle yg saya order td...)

Saya:(erkk..eh, mana boleh. Tak boleh jadi ni.Waffle aku tu..Bagi la waffle yg betul2 penuh)-dlm hati je la ckp mcm tu..Tapi tiba2 rasa nak cakap juga.

Saya:Akak, saya nak waffle yg penuh tepungnya blh tak?
-nampak gaya mcm dua2 agak t'sentak..
Akak 1:eh? a'ah..ok.(lbih krngla jwpnnya)

Dan menunggu waffle seterusny masak...Masa tu plak rasa mcm2 rasa.
-eh, patut ke aku buat mcm tu?
-bkn ke lebih baik mudahkn kerja org lain
-tapi, drpd makan dlm keadaan tak puas hati, dan brkemungkinan mengutuk pula masa makan.baik cakap aje kan..lagipun aku rasa tak salah.
-nak berniaga, kena la bagi khidmat yang terbaik..kan?
-sepatutnya, sebagai seorang muslim, patut ke aku buat mcm tu?
-dan macam2 persoalan timbul..

Akhirnya, dapat juga apa yang dihajatkan..
Saya:Terima kasih.Maaf ye kak..(sambil tangan menghulur rm2.50)

Cut!Ok, itu situasinya yg saya nk kongsi.

Pesanan buat para pembaca budiman:
Sekiranya anda berada dalam situasi saya, apa yang kalian akan lakukan? Mohon tinggalkan komen serta pandangan ya. Benda mcm ni simple sj, dan agak remeh, tapi sy asyik tertanya2...Betul atau tidak tindakan saya berterus terang dgn penjual waffle tadi.hmm...
Ok, sampai sini saja, syukran.


maher zain -the number one for me

video

Number One for Me

Album :
Munsyid : Maher Zain
http://liriknasyid.com


I was a foolish little child
Crazy things I used to do
And all the pain I put you through
Mama now I'm here for you


For all the times I made you cry
The days I told you lies
Now it's time for you to rise
For all the things you sacrificed

Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you
Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you


Mom I'm all grown up now
I'ts a brand new day
I'd like to put a smile on your face everyday


Mom I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face everyday


You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
Oh oh
number one for me


Now I finally understand
That famous line
About the day I'd face in time
Coz now I have a child of mine


Even though I was so bad
I've learnt so much from you
Now I'm trying to do it too
Love my kids the way you do


Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you
Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you


Mom I'm all grown up now
I'ts a brand new day
I'd like to put a smile on your face everyday


Mom I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face everyday


You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
Oh oh
number one for me


There is no one in this world
That can take your place
Oooh I'm sorry for ever taken you for granted


I will use every chance I get
To make you smile
Whenever I'm around you


Now I will to try to love you
Like you love me
Only God knows how much you mean to me


Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you
Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you


Mom I'm all grown up now
I'ts a brand new day
I'd like to put a smile on your face everyday


Mom I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face everyday

The number one for me
The number one for me
The number one for me
Oh oh
number one for me


ps:semoga mendapat manfaat....
~coz Allah~

Sunday, November 27, 2011

Hijrah???

Assalamualaikum warahmatullah...

Bacaan doa awal tahun dan akhir tahun telah pun habis kita aminkan. Namun begitu, habis sahaja tangan di raup ke muka, kita terus membuka tv, switch on lappy, layan movie, dengar lagu tak syarak dan melihat gambar2 yang tidak menutup aurat..

Cuba kita tanya balik diri kita, apa ertinya satu Muharram pada kita?? pada keluarga kita?? pada masyarakat dan negara bagaimana pula?? Kebanyakan orang pasti akan menjawab bermulanya tahun baru, kena bina semangat dan perbaharui azam yang baru. Sedangkan sekiranya ditanya adakah azam lama telah dilaksanakan atau belum, pasti ramai yg tersenyum kambing. |kalian harus faham makna senyuman itu|

Jarang orang memahami makna hijrah yang sebenar terutama setelah tiada lagi penghijarah dari kota Mekah ke kota Madinah. Jarang orang berpindah dari satu kampung ke kampung lain atau dari satu bandar ke bandar yg lain setiap kali tanggal satu Muharram. Luas sebenarnya difinisi hijrah yang selalu kita abaikan..

Tahukah kalian, walau hanya dengan berazam mahu menghulurkan senyuman kepada orang ramai yang dibolehkan setiap kali melangkah keluar rumah telah dikira sebagai satu hijrah?? Mahu menunaikan solat di awal waktu juga telah dikira hijrah. Mahu menjadi anak dan rakan yang baik juga dikira hijrah. Tetapi mahu sahaja tidak brguna sekiranya tidak disertai dengan tindakan susulan. tak gitu??

Hijrah kini tidak lagi ditakrifkan sebagai perpindahan tempat tinggal, tetapi penghijrahan kelakuan dan cara hidup kita. Manusia hari ini lebih bijak untuk menilai erti penghijrahan. Tepuk dada tanya iman kita, apa erti penghijrahan pada kita....??


Ingat, kalau kita mahu, Allah akan bantu...
KOREKSI DIRI SEKETIKA....

Project to revive the Sunnah

Assalamualaikum w.b.t.

For the muslim readers , I hope you will have a blessing day by Him . InsyaAllah .
Today's sharing is the Project to revive the Sunnah . Do know it these words ?
Actually I got it from the Fattabiouni's channel in youtube . First I watched the channel in the tv show which is Al-Hijrah tv channel . It was quite amazing and I amazed with the softly arabic-talking by Mohammed Alsaggaf with buckets of hadiths and verses of holy Quran while at the same time I attempted to find arabic videos to enhance my arabic language so that I can't vanished it easily and bear in my mind always . So Fattabiouni is the BEST choice ever ! But it showed up on 7pm every schooldays , so I didn't have a chance to watch it wholy . T.T



Fattabiouni means "so follow me" .



Mohammed Alsaggaf from Jeddah



The videos didn't has the english or malay subtitles . What a sad ! :( . But it's good for us who wanna learn arabic more . This is the BEST suggestion, you can count on it ! During this Awal Muharram , what about on making the hijra from the bads to goods ? From we were watching those videos or anything that didn't give us benefits or even pahala or it didn't increase our iman day after day , let's watch Fattabiouni ! I know it's hard , but we need to do rather than nothing , right ? :D Watch the others didn't mean can't but decrease the quantities, it's still can be watched if it isn't disobey His orders .




Monday, November 21, 2011

i'm sorry..

salam kemaafan buat sahabat2 tercinta kerana tidak dapat menyiarkan gambar2 waktu kat galips haritu. memory kad ada problem. tak dapat nak detect gambar. kne vrus. maaf sangat3... 

I AM NEAR..native deen..

jom kita hayati sama2..

I AM NEAR..

'apabila mereka tanyakan tentangKu,
katakanlah, Aku dekat dengan mereka. 
malah lebih dekat dengan urat nadi mereka..'


selangkah kita mendekati DIA,
berlari DIA datang kepada kita..


Ya Allah Yang Maha Pengasih,
ampunkan dosa kami, bersihkan jiwa kami.
bantu kami,
berikan kami kasih sayang,
murnikan jiwa kami..
hanya kepadaMu tempat kami bermohon..


Ya Allah,
berkati ayah dan ibu kami
adik-adik kami dan saudara-saudara kami,
isteri dan anak perempuan saya, Ameen!



Ya Allah - Subhannahu wa ta'alla (Glorious and exalted)
Ya Allah - Samee' Li-duana (The One who hears our prayers)
My Lord - I know that you hear me
Ya Rabbi (oh My Lord) - Cause He says

When they ask about me, my servants, I am near
Have no doubts about me, and know I hear your prayer
Take one step towards me, and I'll come running to you
Just have faith and believe, and know I listen to you

Allahummah (Dear God) creator of the universe,
maker of this living earth
greater than we comprehend

Allahummah your the King of all Kings
created all things
on you we all depend.

Allahummah please forgive me my sins,
my heart to be cleansed,
my soul purified, Ameen!

Allahummahaa protect me desires that
Lead to the fire, its you who provides, Ameen!

Allahummah help the Muslims of world,
Give them joy, give them love.
every boy every girl, Ameen!

Allahummun now this prayer I made,
Just to you I prayed
Cause indeed you said...

[Chorus]

Allahummah let my people understand me,
Guide my neighbors, co-workers
the human family. Ameen!

Allahummah help my people up in Palestine,
Who be dying,
Oppressed all the time, Ameen!

Allahummah give the folks in my community, unity
and help our youth to succeed, Ameen!
Allahummah bless my mother and father, my sisters and brothers
my wife and my daughter, Ameen!

Allahummah bless this group Native Deen, help us stay on the path
Siratal Mustaqim, Ameen!
Allahummah now this prayer I made, just to you i prayed
cause indeed you said.
[Chorus]
Call on God, He is glorified,
We call him a lot but you don't even try

Call on God, you want to know why,
Should I even call and will he reply

Call on God, raise your hands high
He wants you to call him every day and night

Call on God, he hears when you cry,
He made it a promise and he would never lie.

Allah ya Rabbi, Ya Rabb
Help me increase my Iman (faith)
Allah ya Rabbi, Ya Rabb
Help me have faith in your plan
Allah ya Rabbi, Ya Rabb
Your blessings please never stop
Allah ya Rabbi Ya Rabb
Grant me peace in my heart!

KMK datang lagi!!

Assalamualaikum w.b.t saya ucapkan pada pengunjung blog ini. Sempena cuti sekolah yang baru bermula ini saya ingin mempromosikan program kepada anda semua. Insya-Allah program ini mempunyai banyak manfaat baik untuk bekalan di perjalanan yang sementara ini juga bekalan untuk ke negeri abadi. Program ini terbuka pada pelajar yang berumur 12-18 tahun. Program yang saya maksudkan ialah KEM MINDA KREATIF (KMK). Kem ini diadakan di beberapa negeri di Malaysia.

Ayuhlah kita bersama-sama meningkatkan diri untuk menggalas tanggungjawab sebagai remaja Islam. Insya-Allah anda tidak akan rugi mengikuti program ini.

Maklumat lanjut seperti di bawah:


Kem Minda Kreatif (KMK) Kedah






Tarikh: Jumaat-Ahad, 25-27 November 2011
Yuran: RM 60.00 sahaja
Tempat: Kem Bendang Man, Sik, Kedah
Peserta: 12-18 thn



Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:

Alor Setar / Kubang Pasu / Yan / Pendang

Cikgu Zamri Mat: +013 451 4345


Sg. Petani / Baling / Kulim

Sdr Abu Ubaidah: +6013 628 4940



Kem Minda Kreatif (KMK) Johor

Tarikh: Jumaat-Ahad, 25-27 November 2011


Yuran:
- Pengangkutan sendiri: RM 50.00
- Bas Disediakan: RM60.00

Tempat: Hutan Lipur Gunung Pulai II
Peserta: 12-18 thn

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubu
ngi:
Sdr Abbas +6013 730 7907
Sdr Ahmad 'Akif: +012 785 7748
Sdri Hafsah: +013 378 0487


Kem Minda Kreatif (KMK) KL /Selangor




Tarikh: Sabtu-Isnin, 26-28 November 2011

Yuran: RM 100.00 sahaja

Tempat: Asli Adventure Base Camp, Hulu Langat, Selangor

Peserta: 12-18 thn

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:


Bangi
En. Ruzi Mohd Juri: +019 258 7400
Putrajaya
Ust Khair: +6013 257 5830


Rawang
Tn. Hj. Ahmad Fisal: +018 325 1861 Shah Alam
Hasbullah: +6012 218 0865

Kuala Lumpur
En. Sabarudin Mat Kari: +012 399 0386
En. Roslan: +013 376 7082

‎[Kem Minda Kreatif (KMK) | Perak]



Tarikh: Jumaat-Ahad, 25-27 November 2011

Yuran: RM 90.00 sahaja

Tempat: Lereng Adventure Camp & Resort, Ulu Chepor, Perak

Peserta: 12-18 thn


Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:
Sdr Yusuf Razali: +6012 460 2580
Sdr Al-Wafi: +013 978 2475


[Kem Minda Kreatif (KMK) | Kelab RemajaHALUAN Kelantan]



Tarikh: Sabtu-Isnin, 26-28 November 2011
Yuran: RM 70.00 sahaja
Tempat: Sri Aur Village, Kg. Aur Telong, Bachok, Kel.
Peserta: 12-18 thn

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:

Ustaz Adnan: +6012 960 3997
Cg. Mahmud: +019 983 8748
En. Rabbani: +6019 750 7710


Kem Minda Kreatif (KMK) Pulau Pinang



Tarikh: Isnin-Rabu, 28-30 November 2011
Yuran: RM 80.00 sahaja
Tempat: Pusat Latihan Kokurikulum (PUKALOPP), Bukit Mertajam, Pulau Pinang
Peserta: 12-18 thn

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:
En. Kamal Abdullah: +013 482 0141
Sdr Suhaib Shapiee: +6013 418 5265

 

Template by BloggerCandy.com