Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Tuesday, January 25, 2011

manusia dan kehidupan

          Seringkali manusia merungut hal-hal yang kecil, seolah-olah kesulitan yang dihadapi lebih besar daripada kenikmatan yang di kecapi. Sedarkah kita tentang hal ini? Setiap kali kita ditimpa musibah, kita mengira bahawa musibah itu terlalu besar buat kita. Kita juga mengira bahawa tuhan tidak adil pada kita. Kita merasa musibah itu terlalu berat buat kita.Tapi, sedarkah kita, kirakah kita betapa kenikmatan yang di beri adalah lebih besar daripada kesulitan yang kita rasakan? Sedarkah kita tentang itu?

        Al-kisah sering terjadi pada kita di awal pagi, kita merungut apabila dikejutkan ibu tersayang. Hati meronta supaya di beri sedikit waktu lagi untuk tidur. Kita langsung tidak menyedari barangkali kita akan terus tertidur tanpa terjaga lagi. Fikirlah dengan akal, bukan dengan hati. Fikirkah kita, terjaga kita bererti kita di beri peluang lagi untuk bernafas? Pada siapakah sebenarnya kita merungut? Pada siapakah sebenarnya kita mengeluh? Kejamnya kita.

        Dahulu kala,pernah aku merungut kerana di uji dengan sakit kepala yang teramat. Lalu aku meminta sahabatku untuk memicit kepalaku dengan mulutku yang terus mengomel. Lalu, sahabatku bertanya, 
    "sejak bilakah keadaan kau dalam kesakitan ini?"  
    lalu aku mengatakan bahawa sejak semalam LAGI. Sahabatku bertanya lagi,  
    "berapa lamakah telah kau hirup udara percuma ini?" aku jadi hairan dengan persoalannya. Aku pun jawab tanpa perasaan. 
    "sejak aku di lahirkan la." 
    Sahabatku meneruskan kata-katanya. 
    "adakah cukup kesakitan yang kau rasai sejak semalam ini dapat membayar udara yang di beri tuhan pada kau selama berpuluh-puluh tahun kau hidup?" 
    "tentulah tak cukup." jawabku penuh kesal di hati. 
    "sahabatku,moga Allah mengampuni kita." aku mengangguk lemah.

terima kasih buat sahabatku, Basyirah ridzuan, kerana beliau lah yang memberi cetusan idea kepadaku untuk mencoret kisah ini. oleh itu sahabatku sekalian, ingatlah kenikmatan yang kita dapat, bukan mengungkit kesengsaraan yang kita hadapi. dan andainya kita terjaga di tengah malam, mahupun di awal subuh, segeralah bangun kerana barangkali keterjagaan itu adalah yang terakhir kalinya. namun, amat susah sekali untuk memujuk hati yang sarat dengan kecintaan dunia ini untuk menegangkan mata di malam hari. moga Allah memberi kita kekuatan. kerana kekuatan kehidupan adalah pada tahajud kita. coretan ini untuk diriku jua. wallahualam..

Sunday, January 9, 2011

Barakalllahulakuma


Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah. Tanggal 26 Muharram 1432H, o1o12011 merupakan detik bersejarah buat sahibah kita, Nur Sarah binti Mohamad Azir & pasangannya Muhammad Taufiq bin Montasir. Bertempat di Masjid Ubudiyyah, dihadiri ahli keluarga & teman seangkatan, kedua-duanya selamat diijab kabul dan majlis akad nikah berlangsung penuh debaran dan usikan tak henti dari teman2. Tahniah buat Sarah+Taufiq kerana berjaya menjadi 'da first couple' dalam 15th gen ni. Hmm, pastinya berat tanggungjawab yang bakal dipikul dan banyak cabaran bakal mendatang bagi pasangan muda ni. Apapun, moga berjaya mengatasinya & doa kami pasti mengiringi kalian.
Untuk majlis akad dan kenduri diorang ni, tak ramai sahibah yang dapat hadir. So, agak sedih la juga.Huhu... Alhamdulilllah berpeluang juga berjumpa dan borak2 dengan shbh 15gen walaupun tak ramai.. Antara yang hadir,Taqiah, Fatinah, Syahirah, Leha, Yam Sid, Puteri, Kak Ju, Masturah, Imtisal, Biel Kam, Ayie, Izzatul, Sakinah Nasir+Sabri, Mushi (pengapit), dll lagi. Sungguh, terubat juga rindu walaupun sat saja kita jumpa. Nek keta pun dh macam tin sardin.^_^Moga Allah berkati pertemuan kita. Di kesempatan ni juga nk ucapkan jazakallahu khairan kathiraa buat pasangan pengantin, mak n ayah Sarah yang sibuk menguruskan homestay utk kami (dah la nk handle majlis lagi) n kpd semua. Tq banyak2.
Doa special buat Sarah+Taufiq:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

~Kenang-kenangan....
bersama keluarga mempelai Johor+Perak

Jom amik gambar!

Lepas akad di RSP

02012011

Alhamdulillah siap juga post kali ni. Maaf ye lmbt update.
Wassalam ^_^
 

Template by BloggerCandy.com