Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Friday, July 1, 2011

matri??

bismillahirrahmanirrahimm

sedikit perkongsian dan pengalaman diri..

...hm,pernah tak ada sahabat anda tanya, 'kenapa dengan matri? apa istimewanya matri? kenapa saya baru tau pasal matri? ape tah lagi sekolah tu.. smakl..apa yang bestnya?'

pernah tak ada orang tanya kepada anda soalan yang lebih kurang bunyinya begitu? dan apakah yang anda jawab? di ktd,kolej teknologi darulnaim, selalu sangat dengar persoalan ne. maklumlah, bila ada student baru masuk, msti orang tanya dari mane, akan ada yang jawab, 'dari matri'.. dan orang akan cakap, "matri lagi.."

pernah tak jugak, anda sebagai student matri, di persoalkan, kenapa pelajar matri macam ne? couple je jugak. kuar je ngan laki pompuan. sama je la cam sekolah lain.. adus.. susah btul nak jawab. kalau kita jawab, matri ne ada tarbiah, tak macam sekolah lain. ada lagi suara lain mempertikaikan. "kat sekolah aku pun ada gak tarbiah. maahad jugak.." kadang2, buntu nak jawab.

kadang2 malu jugak nak mengaku student matri, perangai budak matri pun xda beza sangat pun ngan orang luar. lebih kurang je, walaupun tak semua orang macam tu. kerana perangai kita, MATRI yang dapat nama.. ish3..

pikir punyala pikir, tetiba Allah izin, sepasang couple lalu di hadapan mata, berpelukan naik motor bersama. lalu ku utarakan, "diorang ne harap je islam kan..".. lalu sahabatku mengangguk tanda setuju. dan ku berkata lagi "hm,awak rasa, agama islam tu ke yang salah sebab ajar diorang camtu?" dengan pandangan seribu keanehan, dia memandangku. pelik.
dan ku menyambung,"jangan salahkan agama yang mengajar, tapi diorang sendiri yang salah. ada ke agama islam ajar peluk2 bukan muhrim, berdua2an? ada kah?" senyap seketika. "camtu la jugak ngan matri, matri tu special, tak tau nak cakap cane. ex matri yang dah kuar, yang perangai truk2 tu, bukan salah matri. tak pernah pun matri ngajar gitu." dan dia hanya mengangguk..

conclusion, jangan kerana kita yang buat perangai, islam yang dapat nama. weh..malu la..dan jangan biarkan sahabat2 kita yang mungkin dah jauh, kita biarkan camtu je. sama2 la kita berubah ke arah yang lebih baik. moga Allah hadiahkan hidayahNya kepada kita. amin... dan berpesan-pesanlah ke arah kebaikan..

hadiah untuk anda..

6 comments:

9211 said...

Ana teringat cg2 matri selalu cakap.Kita nk jd yg terbaik bukan untuk naikkan nama matri tp untuk naikkan nama islam.Sebab matri adalah duta Islam.So, same goes to us.Kita juga duta islam.Klu kita buat salah, Islam y dpersalahkan.

_virus s0pan_ said...

Assalamualaikum...

satu analogi untuk krew 15 zikr..

Bayangkanlah..semua kaum termasuk india,melayu,cina,kadazan..semua makan ayam..orang yang allergik terkecuali..ha!!tapi,kenapa bila orang bukan Islam makan ayam yang ikut cara mereka,hukumnya haram..Walhal,kita yang islam ni,hukumnya halal..kenapa??..
Samalah dengan apa yang dikatakan dalam post di atas..

sinarharapan said...

ya,saya sokong!!

saleem wahab said...

sokong juga!

iffahhanna said...
This comment has been removed by the author.
iffahhanna said...

tpi knpa kami x paham...yg uzi ckp..

 

Template by BloggerCandy.com