Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Wednesday, November 30, 2011

What should I do?

tq Mr. Google

Suatu ptg, pulang dr program kokurikulum..singgah beli waffle

saya:akak, saya nk coklat+strawberi ye
akak 1: ok dik(sambil catat perisa yg diminta pd kertas pembungkus wafle)

selang beberapa minit, berdiri menunggu waffle dgn penuh sabar..Tapi bila tengok kebanyakan wafflenya x penuh pun tepung.Mulalah hati ni cakap macam2..."ish, nk jual, buat la betul2...rm2.50 tu.."
Astaghfirullah, mengata dalam hati plak.."xpe, biar kn sj.Harap2 yg aku pnya dpt yg elok".
tup-tup, nk dijadikn cerita, ada 1 waffle yg x brapa jd juga.

akak 1:awak, nk buat cne dgn yg ni? (sambil tunjuk waffle yg tak berapa nak jadi tu)
akak 2:letak la kt tepi tu dulu.Kita tunggu yang lain.
akak 1:ok

Akak td pun tunggu waffle yg lain masak, dan siapkan order yang makin bertambah..
tiba2...

akak 2:Awak, guna je la waffle yg tadi.Buat perisa coklat+strawberi tu.(Allah izin sekarang 'turn' waffle yg saya order td...)

Saya:(erkk..eh, mana boleh. Tak boleh jadi ni.Waffle aku tu..Bagi la waffle yg betul2 penuh)-dlm hati je la ckp mcm tu..Tapi tiba2 rasa nak cakap juga.

Saya:Akak, saya nak waffle yg penuh tepungnya blh tak?
-nampak gaya mcm dua2 agak t'sentak..
Akak 1:eh? a'ah..ok.(lbih krngla jwpnnya)

Dan menunggu waffle seterusny masak...Masa tu plak rasa mcm2 rasa.
-eh, patut ke aku buat mcm tu?
-bkn ke lebih baik mudahkn kerja org lain
-tapi, drpd makan dlm keadaan tak puas hati, dan brkemungkinan mengutuk pula masa makan.baik cakap aje kan..lagipun aku rasa tak salah.
-nak berniaga, kena la bagi khidmat yang terbaik..kan?
-sepatutnya, sebagai seorang muslim, patut ke aku buat mcm tu?
-dan macam2 persoalan timbul..

Akhirnya, dapat juga apa yang dihajatkan..
Saya:Terima kasih.Maaf ye kak..(sambil tangan menghulur rm2.50)

Cut!Ok, itu situasinya yg saya nk kongsi.

Pesanan buat para pembaca budiman:
Sekiranya anda berada dalam situasi saya, apa yang kalian akan lakukan? Mohon tinggalkan komen serta pandangan ya. Benda mcm ni simple sj, dan agak remeh, tapi sy asyik tertanya2...Betul atau tidak tindakan saya berterus terang dgn penjual waffle tadi.hmm...
Ok, sampai sini saja, syukran.


maher zain -the number one for me

video

Number One for Me

Album :
Munsyid : Maher Zain
http://liriknasyid.com


I was a foolish little child
Crazy things I used to do
And all the pain I put you through
Mama now I'm here for you


For all the times I made you cry
The days I told you lies
Now it's time for you to rise
For all the things you sacrificed

Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you
Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you


Mom I'm all grown up now
I'ts a brand new day
I'd like to put a smile on your face everyday


Mom I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face everyday


You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
Oh oh
number one for me


Now I finally understand
That famous line
About the day I'd face in time
Coz now I have a child of mine


Even though I was so bad
I've learnt so much from you
Now I'm trying to do it too
Love my kids the way you do


Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you
Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you


Mom I'm all grown up now
I'ts a brand new day
I'd like to put a smile on your face everyday


Mom I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face everyday


You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
You know you are the number one for me
Oh oh
number one for me


There is no one in this world
That can take your place
Oooh I'm sorry for ever taken you for granted


I will use every chance I get
To make you smile
Whenever I'm around you


Now I will to try to love you
Like you love me
Only God knows how much you mean to me


Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you
Oooh
If I could turn back time rewind
If I could make it undone I swear that I would
I would make it up to you


Mom I'm all grown up now
I'ts a brand new day
I'd like to put a smile on your face everyday


Mom I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face everyday

The number one for me
The number one for me
The number one for me
Oh oh
number one for me


ps:semoga mendapat manfaat....
~coz Allah~

Sunday, November 27, 2011

Hijrah???

Assalamualaikum warahmatullah...

Bacaan doa awal tahun dan akhir tahun telah pun habis kita aminkan. Namun begitu, habis sahaja tangan di raup ke muka, kita terus membuka tv, switch on lappy, layan movie, dengar lagu tak syarak dan melihat gambar2 yang tidak menutup aurat..

Cuba kita tanya balik diri kita, apa ertinya satu Muharram pada kita?? pada keluarga kita?? pada masyarakat dan negara bagaimana pula?? Kebanyakan orang pasti akan menjawab bermulanya tahun baru, kena bina semangat dan perbaharui azam yang baru. Sedangkan sekiranya ditanya adakah azam lama telah dilaksanakan atau belum, pasti ramai yg tersenyum kambing. |kalian harus faham makna senyuman itu|

Jarang orang memahami makna hijrah yang sebenar terutama setelah tiada lagi penghijarah dari kota Mekah ke kota Madinah. Jarang orang berpindah dari satu kampung ke kampung lain atau dari satu bandar ke bandar yg lain setiap kali tanggal satu Muharram. Luas sebenarnya difinisi hijrah yang selalu kita abaikan..

Tahukah kalian, walau hanya dengan berazam mahu menghulurkan senyuman kepada orang ramai yang dibolehkan setiap kali melangkah keluar rumah telah dikira sebagai satu hijrah?? Mahu menunaikan solat di awal waktu juga telah dikira hijrah. Mahu menjadi anak dan rakan yang baik juga dikira hijrah. Tetapi mahu sahaja tidak brguna sekiranya tidak disertai dengan tindakan susulan. tak gitu??

Hijrah kini tidak lagi ditakrifkan sebagai perpindahan tempat tinggal, tetapi penghijrahan kelakuan dan cara hidup kita. Manusia hari ini lebih bijak untuk menilai erti penghijrahan. Tepuk dada tanya iman kita, apa erti penghijrahan pada kita....??


Ingat, kalau kita mahu, Allah akan bantu...
KOREKSI DIRI SEKETIKA....

Project to revive the Sunnah

Assalamualaikum w.b.t.

For the muslim readers , I hope you will have a blessing day by Him . InsyaAllah .
Today's sharing is the Project to revive the Sunnah . Do know it these words ?
Actually I got it from the Fattabiouni's channel in youtube . First I watched the channel in the tv show which is Al-Hijrah tv channel . It was quite amazing and I amazed with the softly arabic-talking by Mohammed Alsaggaf with buckets of hadiths and verses of holy Quran while at the same time I attempted to find arabic videos to enhance my arabic language so that I can't vanished it easily and bear in my mind always . So Fattabiouni is the BEST choice ever ! But it showed up on 7pm every schooldays , so I didn't have a chance to watch it wholy . T.T



Fattabiouni means "so follow me" .



Mohammed Alsaggaf from Jeddah



The videos didn't has the english or malay subtitles . What a sad ! :( . But it's good for us who wanna learn arabic more . This is the BEST suggestion, you can count on it ! During this Awal Muharram , what about on making the hijra from the bads to goods ? From we were watching those videos or anything that didn't give us benefits or even pahala or it didn't increase our iman day after day , let's watch Fattabiouni ! I know it's hard , but we need to do rather than nothing , right ? :D Watch the others didn't mean can't but decrease the quantities, it's still can be watched if it isn't disobey His orders .




Monday, November 21, 2011

i'm sorry..

salam kemaafan buat sahabat2 tercinta kerana tidak dapat menyiarkan gambar2 waktu kat galips haritu. memory kad ada problem. tak dapat nak detect gambar. kne vrus. maaf sangat3... 

I AM NEAR..native deen..

jom kita hayati sama2..

I AM NEAR..

'apabila mereka tanyakan tentangKu,
katakanlah, Aku dekat dengan mereka. 
malah lebih dekat dengan urat nadi mereka..'


selangkah kita mendekati DIA,
berlari DIA datang kepada kita..


Ya Allah Yang Maha Pengasih,
ampunkan dosa kami, bersihkan jiwa kami.
bantu kami,
berikan kami kasih sayang,
murnikan jiwa kami..
hanya kepadaMu tempat kami bermohon..


Ya Allah,
berkati ayah dan ibu kami
adik-adik kami dan saudara-saudara kami,
isteri dan anak perempuan saya, Ameen!



Ya Allah - Subhannahu wa ta'alla (Glorious and exalted)
Ya Allah - Samee' Li-duana (The One who hears our prayers)
My Lord - I know that you hear me
Ya Rabbi (oh My Lord) - Cause He says

When they ask about me, my servants, I am near
Have no doubts about me, and know I hear your prayer
Take one step towards me, and I'll come running to you
Just have faith and believe, and know I listen to you

Allahummah (Dear God) creator of the universe,
maker of this living earth
greater than we comprehend

Allahummah your the King of all Kings
created all things
on you we all depend.

Allahummah please forgive me my sins,
my heart to be cleansed,
my soul purified, Ameen!

Allahummahaa protect me desires that
Lead to the fire, its you who provides, Ameen!

Allahummah help the Muslims of world,
Give them joy, give them love.
every boy every girl, Ameen!

Allahummun now this prayer I made,
Just to you I prayed
Cause indeed you said...

[Chorus]

Allahummah let my people understand me,
Guide my neighbors, co-workers
the human family. Ameen!

Allahummah help my people up in Palestine,
Who be dying,
Oppressed all the time, Ameen!

Allahummah give the folks in my community, unity
and help our youth to succeed, Ameen!
Allahummah bless my mother and father, my sisters and brothers
my wife and my daughter, Ameen!

Allahummah bless this group Native Deen, help us stay on the path
Siratal Mustaqim, Ameen!
Allahummah now this prayer I made, just to you i prayed
cause indeed you said.
[Chorus]
Call on God, He is glorified,
We call him a lot but you don't even try

Call on God, you want to know why,
Should I even call and will he reply

Call on God, raise your hands high
He wants you to call him every day and night

Call on God, he hears when you cry,
He made it a promise and he would never lie.

Allah ya Rabbi, Ya Rabb
Help me increase my Iman (faith)
Allah ya Rabbi, Ya Rabb
Help me have faith in your plan
Allah ya Rabbi, Ya Rabb
Your blessings please never stop
Allah ya Rabbi Ya Rabb
Grant me peace in my heart!

KMK datang lagi!!

Assalamualaikum w.b.t saya ucapkan pada pengunjung blog ini. Sempena cuti sekolah yang baru bermula ini saya ingin mempromosikan program kepada anda semua. Insya-Allah program ini mempunyai banyak manfaat baik untuk bekalan di perjalanan yang sementara ini juga bekalan untuk ke negeri abadi. Program ini terbuka pada pelajar yang berumur 12-18 tahun. Program yang saya maksudkan ialah KEM MINDA KREATIF (KMK). Kem ini diadakan di beberapa negeri di Malaysia.

Ayuhlah kita bersama-sama meningkatkan diri untuk menggalas tanggungjawab sebagai remaja Islam. Insya-Allah anda tidak akan rugi mengikuti program ini.

Maklumat lanjut seperti di bawah:


Kem Minda Kreatif (KMK) Kedah






Tarikh: Jumaat-Ahad, 25-27 November 2011
Yuran: RM 60.00 sahaja
Tempat: Kem Bendang Man, Sik, Kedah
Peserta: 12-18 thn



Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:

Alor Setar / Kubang Pasu / Yan / Pendang

Cikgu Zamri Mat: +013 451 4345


Sg. Petani / Baling / Kulim

Sdr Abu Ubaidah: +6013 628 4940



Kem Minda Kreatif (KMK) Johor

Tarikh: Jumaat-Ahad, 25-27 November 2011


Yuran:
- Pengangkutan sendiri: RM 50.00
- Bas Disediakan: RM60.00

Tempat: Hutan Lipur Gunung Pulai II
Peserta: 12-18 thn

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubu
ngi:
Sdr Abbas +6013 730 7907
Sdr Ahmad 'Akif: +012 785 7748
Sdri Hafsah: +013 378 0487


Kem Minda Kreatif (KMK) KL /Selangor




Tarikh: Sabtu-Isnin, 26-28 November 2011

Yuran: RM 100.00 sahaja

Tempat: Asli Adventure Base Camp, Hulu Langat, Selangor

Peserta: 12-18 thn

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:


Bangi
En. Ruzi Mohd Juri: +019 258 7400
Putrajaya
Ust Khair: +6013 257 5830


Rawang
Tn. Hj. Ahmad Fisal: +018 325 1861 Shah Alam
Hasbullah: +6012 218 0865

Kuala Lumpur
En. Sabarudin Mat Kari: +012 399 0386
En. Roslan: +013 376 7082

‎[Kem Minda Kreatif (KMK) | Perak]



Tarikh: Jumaat-Ahad, 25-27 November 2011

Yuran: RM 90.00 sahaja

Tempat: Lereng Adventure Camp & Resort, Ulu Chepor, Perak

Peserta: 12-18 thn


Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:
Sdr Yusuf Razali: +6012 460 2580
Sdr Al-Wafi: +013 978 2475


[Kem Minda Kreatif (KMK) | Kelab RemajaHALUAN Kelantan]



Tarikh: Sabtu-Isnin, 26-28 November 2011
Yuran: RM 70.00 sahaja
Tempat: Sri Aur Village, Kg. Aur Telong, Bachok, Kel.
Peserta: 12-18 thn

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:

Ustaz Adnan: +6012 960 3997
Cg. Mahmud: +019 983 8748
En. Rabbani: +6019 750 7710


Kem Minda Kreatif (KMK) Pulau Pinang



Tarikh: Isnin-Rabu, 28-30 November 2011
Yuran: RM 80.00 sahaja
Tempat: Pusat Latihan Kokurikulum (PUKALOPP), Bukit Mertajam, Pulau Pinang
Peserta: 12-18 thn

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:
En. Kamal Abdullah: +013 482 0141
Sdr Suhaib Shapiee: +6013 418 5265

Friday, November 18, 2011

Mari Cuba

(Gambar ni ambik dekat internet je, sendiri punya gambar mushroom sup tak sempat nak tangkap)

Salam ukhuwwah dan mahabbah saya ucapkan. Kali ini , saya berhajat nak kongsi resepi bersama pembaca setia blog ini. Resepi kali ini ialah RESEPI SUP MUSHROOM. Bolehlah cuba di rumah ye.

SUP MUSHROOM

Bahan-bahan

-Isi ayam

-400 ml Susu cair/ susu segar

-1 ketul kiub ayam

-1 tin kecil cendawan butang

-Garam (secukup rasa)

-Serbuk perasa (secukup rasa)

-1 cawan tepung gandum

-Air (1000-1500 ml)

Cara-cara

1) Isi ayam dipotong kecil dan rebus bersama air di dalm periuk sehingga masak.Masukkan juga garam dan serbuk perasa.

2) Kemudian masukkan susu dan kiub ayam.(Pastikan api perlahan untuk mengelak sup meruap)

3) Masukkan cendawan yang dihiris nipis ke dalam sup.

4) Dalam bekas yang lain bancuh tepung bersama air. (Air tidak perlu banyak cukup sekadar melarutkan tepung)

5) Masukkan bancuhan tepung tadi ke dalam periuk sambil di kacau (untuk elakkan tepung dari berketul)

6) Jika hendak pekatkan sup tunggu sebentar dengan api yang sederhana.

7) Sedia untuk dihidang.

Thursday, November 17, 2011

..:: RECHARGE ::..




Lamanya dah tinggalkan sekolah. Walaupun baru 2 tahun tapi tetap lama juga. Zaman sekolah dengan zaman IPT memang ‘totally’ berbeza. Sangat-sangat berbeza.

DEKAT SEKOLAH DULU:

Ada orang yang sentiasa ingatkan kita. Halaqah sentiasa ada. Masa untuk membaca ayat cinta-Nya(Al-Quran) banyak siap ditetapkan lagi hari Khamis untuk hafazan. Mathurat bagaikan satu kemestian tiap kali lepas solat Asar. Solat berjemaah. Azan sentiasa berkumandang bila tiba waktunya. Masa makan teratur.

TAPI SEKARANG DEKAT IPT:

Di sini kita yang kena sentiasa ingatkan diri sendiri. Halaqah pergi tapi masa-masa tertentu sahaja. Masa 24 jam macam tidak cukup sampaikan kita terlalai dan terlupa yang kita belum lagi membaca ayat-ayat cinta-Nya untuk hari itu. Masa untuk menghafal ayat-Nya lagilah entah bila. Mathurat asyik terlepas. Solat berjemaah macam hilang terus. Azan jarang-jarang kedengaran. Masa makan pun ikut bila ada masa lapang ataupun bila tiada kelas.

DAN BANYAK LAGILAH

Kadang-kadang jiwa ini terasa kekosongan yang tidak mampu digambarkan dengan kata-kata. Kekosongan, kegersangan yang kadang-kadang membuat kita terasa jauh dari-Nya. Tapi kita terlupa yang Allah amat dekat dengan kita. Lagi dekat dari urat darah kita atau dalam bahasa inggeris nya ‘closer than veins’. Itulah manusia. Ada masa kita jatuh, ada masa kita lalai, ada masa kita hanyut, ada masa kita rasa kuat. Iman pula ada pasang surutnya. Kegersangan hati lah punca kita melakukan dosa pun tidak terasa apa-apa. setiap penyakit yang timbul pada diri manusia itu, adalah berawal dari hati. Hati yang sakit akan mendorong mata, kaki, tangan berbuat perkara yang mendatangkan dosa dalam akaun amalan kita.






Sebab itulah kita kena ‘recharge’ kembali hati dan iman kita setiap masa. Macam mana nak ‘recharge’ hati? Antaranya dengan solat, zikir membaca Al-quran serta menghadiri majlis-majlis ilmu. Kadang-kadang kita juga boleh ‘recharge’ kembali dengan berada bersama-sama kawan yang mampu meingatkan kita pada-Nya.

P/s: ‘short post by me’….rindunya dekat MATRI, Sahibah seperjuangan, bila agaknya boleh berjumpa^^

Posted by: ~nurizbah~

Tuesday, November 15, 2011

Islahkan Diri

Assalamualaikum wbt kepada pelawat Together with us.... Semoga dapat menghayati video ini. Sekadar perkongsian sahaja. ^_^


video

sekian: Wafazinnirah92 (Fatin Nabila)

Sunday, November 13, 2011

.::pictures

Bismillahirrahmanirrahim....

For this week, I would like to share some pics that have been taken at one of the kindergarten in USM..Well, at first, I just accompanied my mom to send them food for tea..Then, I realized that some of the kids come from other countries.So, I took this opportunity to meet and talk with them..



so thirsty?



look serious...huhu



showing their talent in spelling

Let's play!

snap!



We're khalifatullah!


Wanna join us?



cakkk!


What are they talking bout? hmm..

Riduannullah & Adnan




Mimi and Safieh



He kept distract me while taking other pics.lol^^


with a Nigerian student


Hassan, Cg Gee and Mustafa

girls..

Ok, thats all for da pics.. I would like to share some reminder for us to ponder:
(in Malay-it isn't easy 4 me to trnslte ..huhu)

"Sungguh, fitrah anak kecil itu lembut, bersih dan sensitif. Wajib bagi para da'i memahami bahawa anak kecil itu mudah terpengaruh oleh setiap gambar, gerakan dan ucapan. Oleh sebab itu, harus pandai memilih kata-kata, gambar dan sikap yang sesuai dengan fikiran anak kecil, sehingga tidak mempengaruhi sensitivitinya yang mudah menerima apa saja dengan polos dan jujur".
~Abbas Assisi






 

Template by BloggerCandy.com