Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Tuesday, December 6, 2011

Iman dan Kehidupan 1#

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera
buat pembaca2 yang singgah ke blog ini .
Alhamdullilah ke hadrat illahi kerana-Nya saya diberi peluang untuk menulis lagi di blog ini .

Apa khabar iman kita hari ini ? Sihat ? Cukup makan ?
Jika ya katakan alhamdullilah .
Jika tidak, tidak mengapa Allah Maha Pengampun lagi Maha penyayang, betul tak ?
Kita selalu berkata kita ini beriman kepada-Nya tetapi sejauh manakah keimanan kita pada-Nya dan adakah benar kita beriman kepada-Nya ?
Persoalkan pada diri kita ^^
Koreksi diri kita, apakah IMAN itu sebenarnya ?
Adakah kita faham apa itu IMAN ??




Iman bukanlah semata-mata ucapan dari lidah, bukan sekadar perbuatan dan bukan pula hanya merupakan pengetahuan tentang rukun iman tetapi ia adalah kepercayaan yang meresap ke dalam hati dengan penuh keyakinan, tidak bercampur syak dan ragu serta memberi pengaruh bagi pandangan hidup.


"Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami beriman kepada Allah dan hari akhir," padahal mereka bukanlah orang-orang yang beriman. (8) Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sedari. (9)"
~ Al-Baqarah ~


Iman juga bukanlah semata-mata mengerjakan 'amal dan syi'ar yang biasa dikerjakan oleh orang-orang beriman kerana banyak pula penipu-penipu besar yang pada lahirnya mengerjakan perbuatan baik dan ibadah, sedangkan hati mereka kosong dari rasa kebaikan dan keikhlasan kepada-Nya .


Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk solat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya (dengan solat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali.
~An-Nisa' : 142~


Manakala yang menjadi asas dan dasar bagi aqidah ialah
  1. Beriman kepada Allah
  2. Beriman dengan nubuwwah (risalah)
  3. Beriman dengan akhirat
Maka apabila kita beriman kepada Allah meliputi bahawa Allah itu ada, Maha Esa dan Sempurna.

Sebenarnya pengertian iman amat luas bukan hanya dari ungkapan mulut kita yang menyatakan kita beriman, sebenarnya ia adalah dari hati kita yang ikhlas, aqidah yang jelas dan berkobar-kobar melaksanakan syariat-Nya serta beriman kepada Allah .

Jadi di sini saya hanya dapat huraikan serba sedikit tentang iman selepas membaca buku ' Iman dan Kehidupan' oleh Allahyarham Fathi Yakan ( Ulama terkemuka ! Moga Allah tempatkan Allahyarham bersama-sama orang soleh)


:Ada kisah di sebalik beriman:

Saya teringat sahabat saya bercerita tentang seorang ustaz di sekolah lamanya di kemboja.

Ustaz itu berkata " Jika sahabat kita memuji barang kita lalu kita terus berikan kepadanya walaupun barang itu kita berharga atau paling sayang, itu tandanya kita beriman . Jika tidak, maka kita masih belum cukup beriman . "

Tiba-tiba telefon bimbit ustaz berbunyi.
Lantas pelajar-pelajar di kelasnya segera berkata kepada ustaz mereka, " Ustaz ! Cantiknya handset ustaz," apabila mereka melihat ustaz mereka memegang telefon bimbit di tangannya .Ustaz terus berkata, " Maaf, saya masih belum cukup beriman. "
Satu kelas tertawa dengan ustaz mereka.

Haha. . .


May Allah bless you everday and forever . :D



a.r.d.'s


No comments:

 

Template by BloggerCandy.com