Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Sunday, December 18, 2011

Raut Muka Yang Mendamaikan~~



Abu Yazid Al-Busthami, seorang ahli sufi, pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. dengan murung lelaki itu mengadu, "Tuan Guru,sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. saya juga bukan pemalas dalam mencari rezeki tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan.
sang guru menjawab sederhana, "perbaiki penampilanmu dan ubahlah raut mukamu. kau tahu, Rasulullah saw adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. sebab menurut Rasulullah saw, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curigai kepadanya."
lelaki itu tertunduk. Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya. wajahnya sentiasa berseri. setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdulillah, sesudah itu dia tidak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah. memang Tuhan telah mentakdirkan manusia sebagai sebagai makhluk yang paling indah. bentuknya begitu sempurna, sehingga dipandang dari sudut manapun manusia kelihatan cantik dan serasi. untuk itu hendaknya kurnia ini jangan dinodai dengan penampilan yang buruk, sebagaimana kata Rasulullah saw,"sesungguhnya Allah itu indah dan mencintai keindahan".
Namun demikian tidak bererti islam mengajarkan kemewahan. Islam justeru menganjurkan kesederhanaan. baik dalam berpakaian , menghias tubuh maupun pada tindakan dalam kehidupan seharian. Nabi yang walaupun memakai jubah yang luntur warnanya, tetapi sentiasa berssih. Umar Bin Khattab walaupun jawatannya khalifah, pakaiannya sangat sederhana dan tidak menampakkan tanda membesarkan diri. Tetapi kerapian berpakaian selalu dijaga. sikapnya ramah, wajahnya sentiasa mengukir senyum. Raut mukanya berseri. Tidak hairanlah jika Imam Hasan AlBasri berpendapat, awal keberhasilan suatu pekerjaan adalah raut muka yang ramah dan penuh senyuman. Rasulullah juga pernah bersabda bahawa senyuman adalah sedekah yang paling murah tapi,sangat besar pahalanya..^^...


AIR WUDHUK MAMPU MEMPERINDAH WAJAH DAN PENAMPILANMU...

{faiha ibtisam}.


No comments:

 

Template by BloggerCandy.com