Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Saturday, January 28, 2012

PERJUANGAN Wa P.L.M !!!

   Alhamdulillah..minta maaf sangat2 coz memang tak ada idea nak tulis apa..tapi, memang kena jalankan amanah yang diberikan juga..insyaallah..lepas solah isyak tadi, selak2 balik fail yang dipenuhi dengan artikle2 yang dapat dari sekolah dahulu..banyak sangat sampai tak tahu nak share apa..tapi, alhamdulillah selepas meneliti satu "surat cinta" dari sahibah tercinta ni, rasa nak share..pasti sumer tahu kan nasyid ni?moh kita nasyid sama2...surat cinta ini dapat time diri ini betul2 jatuh dan memang rasa down sangat2..tak mampu nak bangun..selepas terima surat cinta ni, kembali semangat..insyaallah..pasti anda akan dapat sesuatu dari lirik nasyid nie.
 Perjuangan itu gerun dan mengerikan

Hebat dan dasyat menggerunkan hati
Bagi mukmin di sini harga dan nilainya 2x

Perjuangan itu bagai sampan di laut
Di atas lapang tiada perlindungan
Di bawa air melambung dan menggunung
Menongkah gelombang yang datang melanda

Kiri kanan depan dan belakang
Angin yang menderu tidak tahu bila datang
Hujan badai yang datang menyerang 
Bak singa yang lapar yang garang

Kadang-kadang terdampar di batu karang
Penumpang menerima nasib berlainan
Ada yang jatuh ada yang tenggelam 
Yang pandai berenang berpaut ke sampan

Ada yang berjaya berenang ke tepian 
Sekali lagi dia melayar sampan
Walau pelayaran mungkin tidak berjaya
Namun harapnya hanya pada yang esa.

   
     kata2 nasihat dari beliau,
  sahibahku, ayuhlah bersama2 kita berjuang sedaya mungkin..ujian yang ditempuh,cemuhan,kritikan semuanya adalah tarbiyah dari Allah..Misi membawa hati2 insani mengenal Allah memang banyak ranjau..kesabaran, keikhlasan amat diperlukan..banyakkan pergantungan pada Allah, insyaallah, Allah permudahkan urusanmu..

  
Pertemuan kembali pada 23 januari 2012 di matri.
   
  • aNiQaH sYaFiFaH
  • NaIeMaTuN sAaDaH
  • HaLiMaHtUn sAaDiaH
  • IzZaH aThIrAh
  • nUrul iFfAH
  • nuR bAsYiRah
  • NuRuL iZzAtI
  • sYaHiRaH fArHaNaH
  • nUrUl aTiQaH
  • nAbILah kAmAl
  • hAiFaA nAjWa
  • IMtIsAl
  • nUrUl aLiYa
  • rUzIaH
  • sItI NaBiLaH hAsNaN
  • nOrSyUhAdA sAfUrAh
 Di program tersebut (P.L.M) program lepasan matri itu, mengumpulkan batch pertama sehingga batch yang baru abez jer spm tahun lpas kembali..banyak yang kami dapat pada hari itu..ini adalah tentatif dari program tersebut..
             
                            sek ren agama m3-PLM dlm dewan ni
   
    8.00-9.00     = pendaftaran peserta wacana
    9.00-10.00   = muqalatoh
   10.00-10.30  = pembentangan projek dana matri 
   10.30-11.00  = rehat
   11.00-11.30  = bersama imam muda Ashraf
   11.30- 1.00   = majlis perasmian program wacana
                        = ucapan aluan pengarah program
                        = ucapan cikgu mohd abdoh
                        = ucapan perasmian oleh mudir MATRI
   1.00- 2.30    = solat zohor dan makan tengahari
   2.30-4.30     = mesyuarat agung PLM
   4.30-5.30     = kalimah akhirah

 Apa yang kami dapat sepanjang program, kami dapat berkenalan batch2 yang lain tidak kiralah sama ada kami sudah berkenalan sebelum ini ataupun tidak. Biasalah kalau mula2 datang mesti nak lekat dengan batch masing2, mestilah duduk dalam satu batch . hehe ~ tapi bijak pengerusi tu dia suruh tukar tempat selepas sesi pertama berkenalan . Yang mana dapat no 1 -no 7 , kenalah duduk dalam bulatan yang mengikut no , maka pecahlah gap2 antara batch2 masing2 . Sebenarnya kami terlepas sesi pertama tu hehe ...almaklum laa lama tak jumpa..faham2lah ye Apa yang kami perasan, PLM mengadakan sesi ini untuk kita mengenal antara batch2 yg lain, kita ini kan sefahaman kalau tak kenal antara satu sama lain, amatlah sayang sekali ! Alhamdullilah, kami sempat berkenalan beberapa orang kerana mereka melakukan 2 sesi taaruf bersama, sat je kan? :( kalau buat lagi mesti ramai lagi kami kenal . SERONOK !
   
                                        sesi taaruf antara batch..
                                            
                                               


Selepas selesai sesi tersebut,kami diminta untuk susun kerusi dalam keadaan formal untuk sesi taklimat serta perasmian program tersebut. Penyampaian pertama adalah tentang dana untuk MATRI sendiri yang disampaikan oleh Ustaz Syahid. Dana yang dimaksudkan bukanlah dari segi kewangan tetapi pelbagai aspek iaitu seperti tenaga, harta benda dan sebagainya. Kemudian, Imam Muda Asyraf menyusul untuk bersembang santai bersama Pelajar Lepasan MATRI. Sepertimana yang kita tahu, beliau amat petah dalam berkata2 dalam apa2 program tetapi buat kali ini beliau gugup kerana beliau berhadapan dengan murrobi2 yang telah sekian lama tidak berjumpa dan mereka hebat ! sehingga kini masih berkhidmat di Mahad Attarbiyah Al-Islamiyah untuk melahirkan generasi pewaris berlandaskan Al-Quran dan Sunnah. Bukanlah beliau tidak mampu untuk memberi kata2, tetapi beliau merendahkan hati di hadapan murrobi2 yang beliau kasihi.     



us syahid

Imam Muda Ashraf
                                                             

  Seusai berehat, program tersebut diteruskan lagi dengan ucapan oleh pengarah program tersebut iaitu ustaz syahid amin disusuli ucapan dari sir Abduh..memang seperti yang kita tahu, ucapan dari beliau sangat2 bersemangat..(kagum)..diteruskan kata2 nasihat daripada ustaz omar haji salleh..apa yang membuatkan kami sangat tertarik dengan murabbi2 ini, mereka sangat tekun dan bersungguh dalam melaksanakan kerja2 islam, kerja2 dakwah dan tarbiyah..walaupun usia mereka hampir dengan usia atuk2 kita, tetapi,mereka masih istiqomah dan tidak pernah jemu dalam menyampaikan kebenaran...dari ucapan mereka, kami yang muda2 ni sangat malu dengan kesungguhan mereka dalam menyebarkan dakwah..kami mengakui, walaupun kami ni muda2, banyak perkara yang tidak setel lagi ditambah dengan merungut, masih main2, tidak bersungguh...jadi, P.L.M kali ini amat2 menyuburkan kembali hati kami yang makin lama makin layu dek simbahan jahiliyyah yang semakin hebat sekarang nie..
   
                                             

 Rehat yang kedua rehat yang paling ditunggu2 oleh semua pelajar lepasan matri dimana nostalgia dahulu bertandang kembali dimana kami makan di dalam talam..yer..makan dalam talam..sudah lama rasanya tidak merasai sentuhan dari tangan2 sahibah dimana dari tangan2 tersebut yang memberi kami kekuatan ketika kami down dan tidak bersemangat..maksud disini ialah sentuhan tangan sahibah yang makan bersama2 menggunakan talam..disitu, kami berbincang masalah,disitu kami mensyukuri nikmat Allah, disitu kami berbincang tentang ummah..disitu bertambah eratnya kekuatan ukhuwwah...yer, makan dalam talam..

              

 Acara pada petang tersebut ialah mesyuarat agung P.L.M dimana organisasi2 P.L.M disusun semula supaya program2 yang akan datang akan lebih tersusun dan sistematik..tapi, sayangnya, batch kami tidak mengikuti mesyuarat tersebut..hehe...kami sibuk bergambar di atas musolla..adalah seorang dua yang pergi sebagai wakil batch untuk mendengar input2 yang boleh dipraktikkan bersama..kalimah akhirah di sampaikan oleh ustaz abdul hadi~~.


                                         mesyuarat agung P.L.M
                                kalimah akhirah oleh ustaz hadi

         
 Apa yang menarik perhatian kami ialah perubahan2 dari segi infrastruktur di matri semakin 'upgrade'...walaupun tidak banyak, tetapi, matri semakin lama semakin membangun dengan bangunan yang baru kerana bilangan jumlah pelajar yang semakin tahun semakin ramai...perubahan yang dapat dilihat di matri ialah padang hoki, yang dulu, pelajar matri selalu berkawad, riadhah, ekspo dan sebagainya kini terdapat batu bata yang disusun untuk bina bangunanlah...hurm...asrama di cat dengan warna kuning menyerlah...surau dicabut pintu2..banyak la juga..

bangunan dalam pembinaan
asrama aspuri
       
          Banyak yang kami dapat ketika kami pergi ke MATRI...alhamdulillah..semoga Allah memberkati perjumpaan ini..insyaallah..."Ahabbakillazi ma ahbabtanilahu"..salam ukhuwwah...


Antara batch kami yang turun padang


                          
   


2 comments:

sinarharapan said...

waa...bestnya..rindu btul suasana dulu..sayangnya tak dapat datang..hmm..rindu kalian..

~nurizbah~ said...

hurm...i wonder who is nurul izzati as i know my name is nur izzati,,,,huhu.....
a lot of sharing and flash back moments at that day...
thanks for whom that spent their time to attend this ceremony...

 

Template by BloggerCandy.com