Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Tuesday, August 16, 2011

HINDUISM


Assalamualaikum w.b.t. Setinggi-tingginya saya merafakkan kesyukuran pada Allah kerana masih memberi saya peluang untuk menghirup udara kurniaan-Nya walaupun amal kebaikan saya tidak mampu membayar hatta satu molukule udara sekalipun..sebelum tinta yang pendek lansung menjadi panjang, saya memohon keampunan dari-Nya jika tulisan ini tidak mampu membawa sebarang manfaat.

Kali ini saya kehabisan idea untuk menulis. Tapi sebenarnya setiap kali jari ini hendak menekan di keyboard, semua idea hilang begitu saja. Tapi bagi saya itu perkara biasa, saya bukanlah penulis professional. Sekadar menulis untuk berkongsi terutama dengan sahibah2 15 zikr. Harap kalian dapat beroleh sesuatu dari tulisan saya. Eem… Apa ye yang nak tulis?? Kalau saya hendak menulis tentang rindu terhadap sahibah2 saya ini, rasanya kalian juga sudah jemu mendengar luahan rasa rindu dari saya. Jika hendak bercerita tentang cinta, sudah semestinya saya bukan orang yang pantas untuk berbicara mengenainya. Jika hendak berbicara soal politik, saya juga bukan orang yang sesuai untuk berbincang tentangnya. Kalian ada sebarang idea untuk saya?? Kalau ada bolehlah kalian sms atau call..Boleh juga sambil menyelam minum air. Dapat mendengar suara-suara sahibah sefikrah.

Mungkin saya boleh berkongsi dengan kalian tentang subjek yang saya pelajari di cfs iium ini. Walaupun saya bukanlah seorang yang pakar dalam subjek ini, mugkin kita boleh mengetahui perkara asas sahaja. Subjek yang saya pelajari ialah Religions In Malaysia.Saya ingin kongsikan tentang agama Hindu.


shiva + parvati = ganesha

HINDUISM

Tahukah anda penganut Hindu mempunyai lebih dari 300 000 tuhan?

Mereka mengamalkan polytheistic religion, iaitu mempercayai lebih dari 1 tuhan.

Disebabkan tuhan/dewa mereka terlampau banyak, tuhan-tuhan ini perlu membentuk hierarchy mereka tersendiri.

Di dalam Hinduism, setiap tuhan mempunyai keluarga. Tuhan lelaki(god) akan berkahwin dengan tuhan perempuan(goddess) dan mendapat anak yang juga merupakan tuhan.(god son)

Sebagai contoh Shiva+Pavarti/Durga/ Kali mendapat anak bernama Ganesha.

Hinduism juga boleh ditafsirkan sebagai henoteistic religion, iaitu penghambaan pada satu tuhan tetapi masih menerima kewujudan tuhan-tuhan yang lain.

HINDU MEMPERCAYAI SATU TUHAN.
Sebenarnya, di dalam Hinduism hanya terdapat satu tuhan iaitu Brahman.


Brahman merupakan ‘eternal origin’ yang merupakan penyebab dan asas kepada semua kewujudan.

Dalam bahasa yang mudah, dari Brahmanlah semua benda terwujud.

Brahman mempunyai dua aspek yang berlawanan, 1)saguna Brahman dan 2) nirguna Brahman.


Saguna Brahman adalah aspek yang boleh dibincangkan, mempunyai sifat dan kriteria.
Manakala, nirguna Brahman adalah aspek yang tidak boleh dibincangkan, yang tidak diketahui sifat dan criteria.


Melalui aspek saguna Brahman inilah terhasil tuhan-tuhan di dalam Hinduism. Tuhan-tuhan di dalam Hinduism merupakan hasil transformasi Brahman melalui aspek saguna Brahman.


Dalam perkataan yang lain, tuhan-tuhan ini merupakn Brahman yang telah bertukar kepada bentuk yang lain. Mereka dihantar untuk membantu manusia untuk mencari tuhan yang paling berkuasa, tuhan alam sejagat ini, Brahman.

Sebenarnya apa yang saya tulis ini hanyalah perkara yang paling asas di dalam Hinduism. Belum termasuk doktrin-doktrin asas di dalam Hinduism. Sengaja mahu berkongsi kerana saya agak teruja apabila pertama kali belajar mengenai Hinduism. Yang pertama mereka mempunyai begitu banyak tuhan sehinggakan penganutnya sendiri tidak mengenali tuhan-tuhan mereka. Yang kedua, mereka boleh memilih untuk menjadi penganut mana-mana tuhan yang mereka mahu. Yang ketiga, mereka juga mempercayai satu tuhan yang paling berkuasa. Dan apa-apa juga perkara yang mereka lakukan adalah untuk memastikan dapat bersatu dengan tuhan(Brahman) mereka.(moksha)

Memang secara keseluruhannya Hinduism bertentangan dengan ajaran Islam. Apabila kita mempelajari ajaran mereka, kita dapati begitu banyak pertentangan dari sudut fitrah kita sebagai manusia dan konsep tuhan yang mereka kemukakan tidak dapat diterima logic akal. Sepatutnya apabila disebut tuhan, yang perlu bermain dalam fikiran kita adalah satu zat yang tidak ada tolak bandingnya, yang begitu berkuasa, yang tidak memerlukan bantuan yang lain dalam menguruskan sebarang benda. Yang sama-sekali tidak boleh sama dengan ciptaan-Nya yang banyak kelemahan. Jika kita melihat pada gambar-gambar tuhan di dalam Hinduism, tuhan mereka menyerupai manusia Cuma ditambah bilangan kepala, tangan dan sebagainya.

Apabila mempelajari Hinduism, dan mengetahui kepincangannya bertambah rasa kagum saya terhadap kesempurnaan deen(Islam) kita. Ajarannya, tidak berlawanan dengan fitrah kita sebagai manusia, dan konsep ilah yang dibawa tidak berlawanan dengan akal, bahawasanya perlu ada ‘satu benda’ yang mengawal, mencipta dan menguruskan alam jagat ini. Dan figure untuk ‘satu benda’/ tuhan ini perlulah maha berkuasa dan melebihi atas segala-galanya.
Mungkin hanya setakat ini tarian jari saya di atas keyboard ini. Sebelum tu, mohon maaf sebab ada percampuran bahasa sikit dalam tulisan saya. Tak tau perkataan apa yang sesuai apabila diterjemahkan dalam Bahasa Melayu. Segala yang baik manfaatkanlah dan segala kekurangan saya mohon keampunan pada Allah.

P/S : Teringat dah pernah belajar Hinduism time Kem Jati Diri, tapi dah lupa + mengantuk ketika penyampaian disampaikan. Rasa rugi terlepas ilmu yang begitu berharga. Doakan saya faham subjek ni..Sekarang ni dah hampir habis bab Buddhism dan selepas ini Sikhism and Christianity.


Posted by: Zahra

1 comment:

Yildirim Fateh said...

cuba bandingkan hindu malaysia dhn hindu Bali(indonesia)

 

Template by BloggerCandy.com