Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Tuesday, August 16, 2011

_- Manisnya-_







“Aisey,geramnya. Yang ‘simple’ tu pun tak boleh nak buat. Bengang sangat-sangat ni,” getus hati kecil seorang insan pada suatu hari.


Selama bercuti dan berbakti di satu tempat mendidik kanak-kanak, rasa sangat-sangat kesabaran itu diuji. Rasa macam nak ‘give up’ walaupun baru masuk hari kedua berbakti di situ. Tapi, setelah melalui suasana sebegitu setelah hampir 2 bulan lebih baru lah diri ini boleh ‘adapt’ dengan suasana mendidik kanak-kanak yang umpama kain putih yang menanti dicorak untuk ditetapkan hala tuju kehidupan masa akan datang. Betapa suci dan ‘innocent’ nya mereka. Di sinilah terujinya KESABARAN yang selalu diperkatakan. Betapa penat menguruskan keaktifan kanak-kanak,telatah dan kata-kata yang menguji kesabaran. Mereka tidak bersalah melakukan serta menuturkan kata-kata yang yang menyimbah minyak yang menyebabkan maraknya api kemarahan. Tugas kitalah membetulkan segalanya, menceritakan agar mereka memahami sebab mereka tidak boleh melakukan sesuatu perkara itu. Di situ jugalah kesabaran memain peranan penting. Menjadi pendidik untuk kanak-kanak memerlukan kesabaran yang tinggi.


Marah? Boleh nak marah tapi kalau mampu tahan lagi indah ditambahkan pula dengan elemen sabar hasilnya menakjubkan. Sabar. Perkataan yang melambangkan sifat mulia yang kalau boleh semua yang bergelar insan inginkannya. Tapi nakkannya itulah memerlukan pengorbanan yang cukup besar. Kesabaran itu indah...nak sabar itu yang susah..betul kan?


[الصبر من الإيمان]

Macam-macam benda yang nak kena sabar-nak makan kena sabar,nak ibadah kena sabar,nak layan karenah manusia kena sabar,nak jadi orang baik kena sabar,nak bekerja atau belajar kena sabar,nak mengajak ke arah kebaikan kena sabar


{إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ {3 (surah al-asr)


nak ‘maintain’ berada atas jalan yang diredhainya pun kena sabar..Segala ruang lingkup kehidupan memerlukan kesabaran.Oleh itu, menjadi tanggungjawab kitalah untuk mendidik diri menjadi insan yang sabar.


p/s:Berapa fasa Ramadhan Kareem dah berlalu?Sama-sama kita renungkan...^^



posted by: nurizbah

3 comments:

Fatimah said...

Really like this post...

Anonymous said...

wahh..sadap nma,nurizbah~
btw,bila start akti mnulis ni??

sinarharapan said...

marah itu mudah,
sabar itu indah...

 

Template by BloggerCandy.com