Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Sunday, July 1, 2012

teman untuk selamanya..

bismillahirrahmanirrahim...
moga kalimah bicaraku bisa menembusi hati2 yang membaca...


cerita yang ingin aku sampaikan adalah kisah benar yang berlaku beberapa hari yang lepas..


tersebutlah kisah, suatu hari yang sangat bz, nenekku datang menjengah ke rumah. pagi itu,masing2 sibuk untuk ke ekspo smakl. tiba2,nenekku bicara mahu ke rumah sahabat lamanya. katanya, sejak beberapa hari ni,asyik teringat kat sahabat lamanya itu.. tapi,kerana tidak mahu menyusahkan bondaku yang sebok memasak,keinginannya ditolak tepi..dan kami pun terus berpakaian kemas untuk ke ekspo smakl..tiba2,bonda memutuskan untuk mngajak nenek kerumah teman lamanya.dengan hati yg girang,nenek mengikuti..
dalam perjalanan,tawakal yang hanya mampu dilakukan.kerna ketika itu, informasi yang ada hanyalah,kmi perlu cari rumah batu,cantik,sebelah kanan, di batu 6. bukan sebuah rumah sahaja di situ..tpi,kerna tekad nenek,nenek turun untuk bertanya pnduduk di situ.. pada mulanya,orang disitu tdak mengenali siapa yang dimaksudkan,tpi setelah diberitahu nama sebenar temannya itu,terus pnduduk itu menunjuk kearah sebuah rumah besar yang cantik..alhamdulillah,segalanya dipermudahkan..dan dialog pun berlaku yang berbunyi lebih kurang begini,..


nenek: aslkm..


si teman: wkslm..cri siapa ya??


nenek: ni rumah syarifah ke??


si teman: ya,saya syarifah..ramlah kan??


nenek: eh,bukan yang ne syarifah..(nenek ragu dengan apa yg dilihatnya)


si teman: btulla,ne syarifah..yang belajar ngaji ngan ramlah dlu..


nenek akhirnya prcaya..


nenek: jadi, ne la syarifah??


si teman mengangguk.. dan nenek mengalirkan air mata..nenek berulang kali mengucap syukur.lalu, nenek mohon untuk memeluk...


nenek: boleh kita peluk??


si teman: eh, boleh2...


mereka peluk erat..kalian tau berapa lama mereka berpisah? mereka berpisah hampir 20 tahun lamanya..perasaan nenek yang begitu membuak untuk berjumpa teman lamanya akhirnya membuahkan hasil..nenek begitu gmbira..lama mereka bercerita, seolah mengulang masa lampau mereka..seolah ingin kembali ke msa lama..siapa yang melihatnya, pasti mengalirkan air mata..perasaan sayang mereka begitu kuat..


setiap pertemuan,pasti ada perpisahan..akhirnya, waktu untuk berpisah tiba.. ktika nenek sudah berada dalam kereta,si teman mohon izin untuk mencium sebelum berpisah.. mereka berpelukan sekali lagi..si teman mencium dahi nenek,mencium pipi nenek..mereka memendam rindu selama 20 tahun lebih lamanya..masyallah..kuasa Allah mempertemukan mereka semula...


inilah nenek yang percaya pada kuasa Ilahi mapu mengatasi segalanya...

p/s: agaknya,klu kta buat reunion 20 tahun akan datang,msti msing2 da beranak pinak..dan mgkin da ada cucu...sekalipun kita xkan bertemu lagi di dunia ini, berdoalah agar dipertemukan di akhirat sana..insyallah.... sayang kalian....

1 comment:

zahra said...

Subhanallah..indahnya ukhuwwah mereka.mungkin mereka tidak tahu apa itu makna ukhuwwah tetapi mereka telah melaksanakan ukhuwah tersebut..harap-harap kita yang tahu makna ukhuwwah ini, mampu untuk menzahirkan dalam bentuk perbuatan sperti mereka.

 

Template by BloggerCandy.com