Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Friday, May 25, 2012

Pendengaran, penglihatan, pemikiran serta tarbiyah

Assalamualaikum..
 maaf atas kekurangan, ingin berkongsi walaupun ilmu yang ditimba tidak banyak...
setiap hari kita berdoa ya Allah sihatkanlah tubuh badanku, sihatkanlah pendengaranku, sihatkanlah penglihatanku...
 dalam al-Quran Allah akan mendahulukan pendengaran sebelum penglihatan..ini kerana Allah mengurniakan pendengaran kepada kita semenjak kita berada di dalam perut ibu kita.. (aduh susah la pulak gne bahasa formal ni..)
  semalam ada menghadiri satu program usrah... penceramah ada menceritakan tentang keajaiban pendengaran.. kalau seseorang tu tak mendengar..dia tidak akn pandai berbicara. kebanyakan orang tahu hal ni.. dan orang yang tidak mendengar dan berkata-kata ni, di dalam kitab fiqh mengatakan mereka tidak diwajibkan untuk solat kerana mereka tidak mampu untuk belajar apa-apa selain pergerakan sahaja.. walaupun zaman mellinium kini banyak menyediakan kemudahan yang membolehkan kita belajar.. tapi mereka tidak mampu.. fikirkanlah..
 Peringatan untuk orang-orang yang mendapat nikmat..tapi tdak bersyukur. Dan disebutkan juga tentang ayat yang diterangkan begini: neraka jahannam akan dipenuhi oleh orang-orang yang mempunyai hati tapi, tak guna untuk menghayati kebesaran dan keagungan Allah.. ada telinga, tapi tak nak dengar perkara-perkara yang baik.. ada mata tapi tak nak melihat perkara yang baik..
astaghfirullahalazim..siapalah kita disisiNya...pendengaran kita biarlah disertakan tarbiyah dan hidayah..

    Allah kurniakan kita penglihatan, selepas pendengaran... apa-apa yang kita lihat biarlah disertakan 'deep thinking' iaitu hidayah... contohnya.. bila nampak excident, ucaplah mashaAllah...jangan biarkan fikiran kita seperti orang-orang biasa..sertakan dengan keimanan.. segala apa yang kita lihat.. pastikanlah ianya disertakan hidayah dari Allah, sebab, insya Allah kurang untuk melihat perkara maksiat...

maaf atas kekurangan coretan ini...setakat ini dahulu..sekian terima kasih..huh~ ^ ^

No comments:

 

Template by BloggerCandy.com