Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Thursday, March 15, 2012

Uniknya mereka ~

Assalamualaikum w.b.t.

Panjatkan setinggi2 kesyukuran ke hadrat Ilahi yang memberi peluang ini . Ucapkan Alhamdullilah pada diri kita pada hari ini, tak rugi tau ~

Lamakan saya tak menulis di laman blog ini ? Saya baru sahaja selesai daripada satu tugasan yang diberi oleh Ustaz Yazib Noh iaitu Praktikal Mengajar di sekolah2 IPS . Ini cuma ada pada Sijil Syahadah MATRI jee tau ! Special tak ? Kami dibahagi 2 kumpulan iaitu satu kumpulan pelajar2 perempuan terdiri Iffah Hanna, Nur Syafikha dan saya ! dan satu lagi kumpulan pelajar2 lelaki . Kumpulan kami ditempatkan di Sekolah Rendah Ugama Al-Hilal, Kota Bahru, Kelantan . Manakala kumpulan satu lagi di Sekolah Rendah Ibnu Kathir, Gombak , Selangor . Saya highlight cerita kami di SeRU Al-Hilal yaa !

PENGALAMAN PERTAMA dan MENYERONOKKAN !

Inilah pengalaman pertama kami . Kalau saya dulu, saya pernahlah ajar kejap di MATRI dan buat tuisyen untuk pelajar2 yang lemah , tapi pelajar2nya sudah besar dan bijak untuk berfikir . Berbeda ! Di SeRU Al-Hilal, kami gelarkan mereka dengan MURID2 . Ada salah seorang teman kami di KTD berkata sungguh lawak mendengar kami memanggil mereka murid2 atau “pupils” . Tapi apakah daya , mereka masih di tahap rendah, takkanlah kami nak panggil pelajar2 ? Tinggi tuu ! Cuba bayangkan kita buat apa2 assignment dan menulis “The pupils of KTD” . Lucu kan ? Sesuai dengan sekolah rendah jee .

Murid2 di SeRU al-Hilal bermacam2 ragam mereka .(bukan sekolah ini sahaja tau macam tu sekolah lain pun sama!) Buat hari pertama yang jatuhnya tarikh pada 1.2.2012, kami mula melaporkan diri di sekolah dan berjumpa dengan Ustaz Wan Taib ( beliau seorang yang mengambil berat tentang pekerja2nya )untuk pengagihan pelajaran2 untuk kami mengajar . Akhir perbincangan, saya mendapat pelajaran Akhlak 1 Al-Biruni, Bahasa Inggeris 2 Tarmizi, Tauhid 3 Nasaie dan Sains 5 Ibnu Sina . Iffah pula, Bahasa Inggeris 1 Al-Biruni, Bahasa Arab 2 Tarmizi dan Tulisan Jawi 5 Ibnu Majah . Manakala Syafikha mendapat, Matematik 2 Ar-Razi, Feqah Darjah 2 Tarmizi dan Ar-Razi *dua2 kelas* dan Sains 5 Ibnu Majah.

Keesokannya , kami sudah masuk kelas yang ditetapkan . Tuptaptuptap . Debaran bagaimanalah keadaan mereka sebenarnya ? Macam2 negatif dan positif pemikiran . Saya tak meletak apa2 pandangan yang pelik2 pada kelas2 yang saya akan ajar KECUALI … (amboii ) 5 Ibnu Sina sebab berbagai2 pandangan guru2 di sana menyatakan kelas ini kurang dari segi pelajaran dan mereka agak lambat catch-up, buas pun ada . Gementar juga mula2, bila kaki melangkah ke kelas itu , muka mula membuat serius ( kononnya nak buat garanglah ), mereka berdiri dan memberi salam yang tak seberapa semangat dan longlai . Saya memberi salam semula agak mereka alert dengan pemberian salam daripada seorang guru. ( eleh, baru beberapa hari jee ) Dengan semangat, mereka menjawab salam berupa darjah 5 yang kalau taknyaa bagi salam macam budak darjah 2, 3 jee . Pada waktu itu, saya mengadakan sesi berkenalan bersama mereka . Lama2 saya rasa selesa mereka , mereka tidak seperti yang saya jangkakan sebelum ini . Mesranya mereka dengan guru baru . Satu perkara saya dapat hari ini, Don’t jugde book by its cover ~ #nilaimurni1

1 Al-Biruni perempuan sahaja ~ Areena, Auni, Hajar (di atas) Hidayah, Sarah, Ulya (di bawah)


MURID2 YANG UNIK

Danial berbaju hijau dipeluk oleh rakan2nya .


2 Tarmizi mempunyai seorang ketua darjah yang bertubuh kecil tetapi suara dia mengalahkan badannya bernama Danial . Saya cukup berminat melihat dia , seorang ketua yang pemalu , bijak dan selalu nak siapkan kerja dia on time tapi suara KUAT ! .. Nak tahu sekolah ini ada satu trademark mereka sebelum guru memberi salam kepada murid2 .

“Semua bangun, berdiri tegak , pandang ke hadapan, tangan di sisi . Se----dia --- !!! “ arahan dari ketua.

“In---sya---Allah !!! “ semua jawab

Lucu juga saya melihat gelagat mereka, yalah arahan yang diberikan oleh ketua bukanlah mereka ikut sangat, bangun tetap bangun tapi tegaknyaa takde, melilau2 mata mereka dan bersembang dengan kawan sebelah . haha . Biasalah budak2 . Terngiang2 lagi kata2 tu dan saya pasti akan ketawa kecil apabila teringat kelakuan mereka . Kata Iffah,

" Kami taknak guna trademark tu bila kami masuk kelas depa bukan depa buat pon .”

Atas Imran, Latip, Ridhwan. Bawah, Qassim, Fairuz dan Ikhwan .


Ada masa kalau kami masuk kelas berdua, mesti kami ajuk balik mereka bersama2 memberi arahan tapi mereka tak perasan pun sama ada kami ejek . Kami seronok tengok gelagat mereka yang bermacam2 . Pernah sekali, ada seorang anak murid dari kelas itu juga , dia nak sangat kuih dan akhirnya dia geram dia tarik kerusi cikgu tu lalu cikgu tu jatuh . Saya bertanya pada dia,

“ Kenapa awak buat macam tu kat cikgu tu ?”

Nak tau apa dia jawab ?

Dia kata “ Ni….(sambil tunjuk tangan dia) Tangan ini …..”

Saya pun tertanya2 kenapa dengan tangannya ??

“ Tangan kito tak leh kawal ,” sambung diaa .

Saya ketawa , saya ingatkan apa yang suspen sangat tuuu . Petah betul dia .

Budak yang sama, waktu saya mengajar dia memang jarang nak bagi tumpuan . Ada je hal yang dia buat . Yang lucunya, waktu saya habis mengajar, dia sedang membuat gaya menjaga gol keeper seorang diri tiba2 berhenti ,

“ Allaaa . waktu bermain dah tamat . Sekarang waktu belajar . “

Selepas tu, mulalah pulun dia nak buat kerja kelas yang saya bagi tadi sebelum saya betul2 keluar kelas. Dia pun sibuk pula dok tanya Syafikha yang kebetulan waktu tu Syafikha nak menemani saya . Namanya Fairuz , tapi kalau dia bercerita, semua orang beri tumpuan sepenuhnya pada dia . Dia ini memang pandai bercerita ! Saya cadangkan dia supaya masuk pertandingan bercerita . Pandai dia buat orang suspen dan klimaks dalam penceritaan dia. PETAH BERKATA2 #nilaimurni2


Anaqy muka innocent


Saya nak perkenal seorang murid saya yang jujur . Tiap kali saya nampak dia, mesti saya menyapa dia, dan dia membuat muka innocent dia tu laaa tanpa berbalas kata . Anaqy pernah kata,

“Cikgu, tahu dok, kito sayang kat cikgu kenapa ? “

“ Kenapa, Anaqy ??” saya tanya

“ Sebab cikgu selalu kasik Angry Bird kat kito, “

“ Bakpo cikgu lukis cantik ?...”

Tiba2 dia kata, “ Kito tengok tulisan cikgu _____ hodoh “

Saya memang tergelak sampai tak tahan . Tiba2 cikgu tu datang , saya terus report laa . hehe . Dia kena pulas telinga main2 oleh cikgu tu . Begitu jujur sekali .Seorang guru bimbingan pelajaran Akhlak saya , Cikgu Radhiah pernah tanya dia,

" Anaqy sayang cikgu tak ?"

Dia jawab " Tak " sebab pernah satu hari tu cikgu tu marah kat dia sebab mengata cikgu2 baru ni . Cikgu tu mengacu tak acu je marah dia .

Cikgu tu bertanya , " Anaqy nak biskut ?.."

Dia kata nak .

Lepas tu , dia kata " Cikgu ada biskut tu lagi tak, kito nak .. "

Ambooi. Tadi kata tak sayang kat cikgu tapi minta biskut lagi dengan muka innocent dia laah . Tak jadi nak marah . Membuatkan kami gelak ketawa sahaja .

Ada sekali tu, dia dipanggil oleh Guru Disiplin ketika perhimpunan sebab bising dan suruh dia duduk sebelah tempat duduk guru di hadapan murid2. Anaqy dengan muka tak bersalah dia tuu , dia bangun tanpa segan silu dan terus duduk di tempat tersebut, memandangkan dia tu darjah 1 berbadan kecil, tak dapat dia naik ke kerusi tu lalu guru disiplin tu tolong angkatkan dia duduk di kerusi tu . Uniknya ! Tak rasa malu, dan terus ke hadapan apabila dipanggil . Kalau saya, mesti dah dupdap jantung dan malu depan kawan2 . Sekali lagi dia berani tampil ke depan > Rumah sukan dia UHUD (MERAH) . Ada seorang cikgu kata Uhud kena denda sebab bising dan minta ke depan . Semua kumpulan Uhud tak nak pergi . Tapi Anaqy dah bersiap berdiri untuk didenda, belum ke depan lagi walaupun pada waktu tu mungkin dia tidak bersalah . BERANI TAMPIL DIRI dan JUJUR ! #nilaimurni3&4

Panjang juga cerita tentang murid2 saya . Uniknya mereka . Ini pun baru cerita sedikit pasal mereka. Allah kurniakan mereka ini suci bersih dan guru , ibu bapalah yang mencorakkan mereka sama ada mereka menjadi yang terbaik atau sebaliknya .Apa2pun cikgu sayang awak semua ! Semoga Allah izinkan kita berjumpa lagi yaa . Rindu pada mereka .

p/s :- Kalau saya rajin, saya buat sambungan yaa . kalau nak, katakan nak, biar saya tahu yaa !

2 comments:

zahra said...

Tertarik dengan perawakan ANAQY..Betapa bersihnya hati kanak-kanak.Moga kanak-kanak ini akan lahir sebagai pemuda-pemudi haraapan ummah.

15zikr crew said...

Ana minat gak dengan perwatakan. Kalau nak tahu tentang dia kita , dialah org yang sesuai . JUJUR amat !

 

Template by BloggerCandy.com