Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Tuesday, February 28, 2012

REHLAH TARBAWI ZON WILAYAH TENGAH (MENYEMAI KASIH KERANA ALLAH S.W.T)




Gambar ni agak blurr tapi yang ni je ada semua muka.

Alhamdulillah pada hari Sabtu 25 Feb 2012, Taman Botani Putrajaya menjadi saksi pertemuan kami, sahibah-sahibah 15 zikr yang belajar di zon wilayah tengah. Walaupun tidak semua yang dapat menghadirkan diri tapi reunion kecil-kecilan ini berjalan dengan baik dan didoakan pertemuan ini diberkahi Allah s.w.t. Sungguh, hanya Allah yang mengetahui betapa berbunganya hati ini dapat bertemu dengan sahibah-sahibah yang dikasihi kerana Allah.

Aktiviti bermula pada jam11 pagi iaitu dengan mengambil kenderaan masing-masing. Nak tau kenderaan kami?? Inilah kenderaan kami.
Pasukan berbasikal 15 zikr

Walaupun time tu agak panas, tapi tidak terasa akan bahangnya. Allahlah yang menguasai segala seuatu dan pada-Nyalah kita kembali. Allah telah permudahkan urusan kami.

Sebelum reunion ni kami telah membahagikan tugasan. Kami mengadakan 3 checkpoint. Checkpoint pertama di conduct oleh Syahirah. Checkpoint 1 berkenaan “Ukhuwwah kerana Allah”. Selepas sedikit pengisian kami mengadakan sesi berkongsi pandangan mengenai ukhuwwah kerana Allah s.w.t. Antara isi yang saya ingat dalam perkongsian ini ialah kita jangan cepat berprasangka dengan sahabat-sahabat kita. Dan kepentingan untuk mempunyai sahabat yang soleh. Selepas selesai checkpoint 1 kami bersantai-santai seketika di tepi tasik sambil menikmati makan pagi.


Khusyuk mendengar kisah Orang kaya & orang miskin yang diceritakan Taqiah

Kemudian kami meneruskan perjalanan yang panjang menuju ke empangan untuk meneruskan checkpoint 2. Checkpoint 2 diconduct oleh Taqiah dan Izzati. Kami bermain permainan di sebalik tabir. Tujuan game ini adalah untuk lebih mengenali sahibah-sahibah kita. Time tu memang rasa sangat proses ta’aruf itu perlu terus berjalan dan tidak akan selesai. Permainan yang menyeronokkan dan membina . Perjalanan kami di Taman Botani juga diuji sedikit oleh Allah. Salah seorang sahibah kami pedal basikalnya tercabut. Bayangkan kami telah berbasikal hingga ke kawasan yang agak dalam dan kalau berjalan kaki mungkin mengambil masa selama satu jam. Tetapi ujian ini juga dapat menjadi satu ibrah buat kita. Seorang teman yang lain menawar diri untuk menaiki basikal tersebut dengan mengayuh sebelah sahaja pedal. Pada pendapat anda, bagaimanakah solusinya? Akhirnyakeputusan telah dibuat dan inilah jalan penyelesaiannya.


Berpimpinan tangan menuju ke syurga. Insya-Allah


Bergambar di empangan

Oleh kerana waktu menjangkau lewat zohor kami mengambil keputusan untuk meneruskan checkpoint 3 di dalam surau usai solat. Checkpoint 3 mengajak kami mentadabbur perkara di sekeliling kita. Checkpoint ini ialah “Ada apa dengan diriku”. Checkpoint ini memerlukan kami mengambil satu benda dan menerangkan apa maksudnya pada diri kita. Yang conduct checkpoint ini Basyirah Ritzuan. Izzati memilih planner, Atiyah memilih belon, Syahirah memilih kad pengenalan, Yam dan Taqiah memilih roti. Walaupun benda yang sama tetapi pengertian yang berbeza. Basyirah memilih tanah dan Iffah memilih buku. Saya sendiri memilih cebisan-cebisan kertas. Kalau nak tau apa pengertian barang-barang ini bolehlah bertanya pada pemiliknya sendiri. Kebanyakan aktiviti tidak sempat kami rakamkan kerana begitu khusyuk dengan setiap bahan yang disediakan di setiap checkpoint. Selepas habis checkpoint 3 kami teruskan dengan rumusan untuk sepanjang aktiviti di Taman Botani. Kemudian kami berjalan-jalan di kawasan Taman Botani buat kali terakhir sebelum berpisah.



Saat-saat terakhir sebelum berpisah

Apa yang dapat saya simpulkan kita mahu membina ukhuwwah lillahi taala. Bagaimana ukhuwwah tersebut? Kita tidak akam membiarkan sahabat kita terjebak dalam dosa dan sepanjang kita bersahabat kita akan saling mengingati kepada Allah. Dan inilah harapan saya untuk hubungan persahabatan ini. Tolong jangan tinggalkan saya sendirian. Jika tak call or messege tak mengapa tapi tolong selitkan doa buat saya dan sahibah-sahibah 15 zikr yang lain. Kalau kita sayang seseorang tu pasti kita tak nak dia terjebak dalam murka Allah jadi marilah sama-sama kita membantu sahibah-sahibah kita dalam rangka membantu diri kita juga.

Pada kalian yang hadir terima kasih kerana sudi meluangkan masa. Maryam Siddiqah yang sedang menduduki exam final tika ini, kami sahibah 15 zikr mendoakan yang terbaik untuk Yam. Terima kasih keransa sudi hadir di tengah kesibukan untuk menduduki exam. Dan tidak lupa pada shbh KUIS yang tak dapat hadir Hajar dan Basyirah Zul. Kami juga mendoakan kalian. Sahibah-sahibah USIM, Izzati Bahran, Taqiah Mahyidin, Syahirah Farhanah teruskan perjuangan kalian untuk sem yang baru ini. Pesanan saya jangan mengikut arus tapi menongkahlah arus. Dan jadikanlah jiwa-jiwa yang jauh itu menjadi dekat semula seiring dengan dekatnya tempat. Terima kasih kerana datang dalam kesibukan menghadapi sem baru.Juga tidak lupa pada Fatinah, teruskan berjuang di sana. Buat Atiyah yang bakal menjalankan posting tidak lama lagi, kami doakan Atiyah terus diberi kekuatan oleh Allah untuk menghadapi suasana yang baru yang mencabar keimanan kita . Dan tidak lupa pada sahibah UIA, Basyirah dan Iffah. Marilah sama-sama kita rapatkan barisan dan perkemaskan ukhuwwah untuk terus memacu tanggungjawab yang diamanah Allah pada kita. Pada Ruhi juga harapan itu saya tujukan. Pada sahibah-sahibah yang tak dapat datang, mungkin ada hikmah di balik perkara ini. Tapi satu sahaja pesanan saya, JAGALAH IMAN KALIAN. Moga ukhuwwah ini dapat berterusan hingga ke Jannah-Nya. Sungguh ku bersyukur mengenali kalian teman.

Cinta kalian kerana Allah


3 comments:

Falha IbTisam said...

salam...wahh...maju depa noh...alhamdulillah...semoga Allah sentiasa mencampakkan rasa kasih sayang antara kita....ngee...kami di KTD bwh KUIS final exam gak...doakan kami...nanti buat renion besar2an yer...macam menarik jer aktiviti korang...tak delah jumpa sekadar jumpa, ada pengisian...best!!terbaik la sahibah 15zikr...^^

sfms said...

insyaAllah, dlm rngka slg mengingtkan, agar pertemuan jd lbih brmakna!

zahra said...

Insya-Allah kami semua akan doakan yang terbaik untuk sahibah2 n Islam. Jom sama-sama kita menghayati semula apakah makna sebenar berukhuwwah kerana-Nya.=)

 

Template by BloggerCandy.com