Pages

Awaken

Sometimes, standing among millions of ghuraba people can raise up our holy and strong spirit to awake this ummah. Wait till we meet in jama'ah and we will hit this universe with the holiest and super incredible new system for the new programme generation. Let's raise our hand and pray for our world.


Total Pageviews

Jadual Tugasan 15zikr

  • Minggu 1 : Syuhada - Ruziah - Iffah Hanna - Aliya
  • Minggu 2 : Nabilah Kamal - Basyirah Ritzuan - Syafiqah Sabbri - Syahirah
  • Minggu 3 : Fatin Nabila - Izzati - Fatimah - Basyirah Z
  • Minggu 4 : Sofiah Hadi - Nadhirah - Nadiah - Fatinah

Saturday, April 9, 2011

Sedikit Perkongsian, Peringatan Bersama

SALAM UKHUWWAH DAN MAHABBAH buat sahibah2 yg dirindui...

Maaf, walaupun diberi mandat untuk post something di sini, ana belum pernah dapat menjalankan amanah. Harapan ana perkongsian yg sedikit ni dapat dimanfaatkan oleh kita. Sama-sama beri peringatan, kerana peringatan tu baik untuk orang beriman.

Sekadar perkongsian dari sedikit sharing oleh senior di mesir ni, lebih kepada muhasabah diri ana sendiri.

Syahadatul Haq
= penyaksian terhadap kebenaran (dari ucapan Sayyid Abul 'Aala Al-Maududi)
Kalimah لا اله الا الله محمد رسول الله yg kita lafazkan sekian lama ni, seperti yg kita tahu, bukanlah sekadar lafaz di lidah. Kita dilahirkan sbg muslim, dan sedar tak sedar, antara jasa ibu bapa kita yg paling besar ialah mendidik kita mengenali Allah. Dan diakhir kehidupan kita di dunia yg fana ni, kita mengharapkan husnul khatimah. Jarak antara 2 titik ni, kita seharusnya melaksanakan amanah yg telah terpikul di pundak kita; sbg hamba dan khalifah di bumi Allah. Syahadah yg kita lafazkan setiap hari merupakan ikrar kita di hadapan Allah, kita sbg saksi kpd kebenaran islam itu sendiri. Sbg mana saksi di mahkamah yg akan dipersoalkan, kita juga akan dipersoalkan kelak di hadapan Allah. Ana tak mampu nak menerangkan makna SYAHADATUL HAQ secara terperinci, so, bolehlah tahu dgn lebih lanjut di sini -syahadatul haq- .
Mungkin isi kandungan dari huraian yg dibuat oleh Abu Muhammad dari ucapan Sayyid Abul 'Alaa Al-Maududi ni agak berat, tapi bagi ana, kita dah cukup matang untuk memahami dan melaksanakannya, insyaAllah...


Dakwah dan Tarbiyah
Sedikit petikan dari ucapan tersebut:

Hak syahadah ini perlu dilaksanakan dengan cara kamu menyampaikan kalimah hak ini ke seluruh bangsa manusia, melalui amalan soleh yang kamu lakukan, melalui akhlak terpuji yang kamu miliki serta melalui pemerintahan kamu yang adil dan betul supaya pada hari di mana segala saksi bangkit menyatakan penyaksian mereka, semua manusia tunduk di bawah hujah Allah dan mereka tidak dapat menafikan bahawa dakwah para nabi dan kalimah hak ini telah sampai ke gegendang telinga mereka.

Jalan yg Rasulullah tunjukkan kpd kita adalah jalan Dakwah dan Tarbiyah. Bukan sekadar tarbiyah... Bertahun kita disemai dgn baja tarbiyah di MATRI, bukankah dah tiba masa nya untuk kita membesar dan menyebarkan benih tarbiyah tersebut kpd masyarakat sekeliling?! Amanah yg tak dinafikan sangat2 berat, tapi ganjarannya sangat2 indah... Kita mungkin tak sehebat para sahabat Rasulullah; mengorbankan segalanya untuk Islam, tapi kita mampu berusaha sedaya upaya berbekalkan keikhlasan, insyaAllah...

*maaf, panjang sangat post ni, mungkin terasa boring.ana tak berapa mahir blogging ni...

lastly, short video untuk ditonton...



No comments:

 

Template by BloggerCandy.com